Recept voor gevulde paprika’s met bulgur

En dan is het nu tijd voor het eerste recept. Gisteren maakte ik gevulde paprika’s met een soort Midden-Oostenvulling: er zat bulgur in (richting couscous maar net anders, kijk beneden bij ‘trouwens’), feta en komijn. En nog meer.

Voorwaarde is wel dat je een oven hebt. Die heb ik zelf niet, tot mijn grote verdriet. Gelukkig heb ik wel op één minuut afstand een vriendin wonen die een oven heeft (en een tv, en laten de paprika’s nou net zo lang in de oven moeten als één aflevering Sex & the City duurt!)

Nog wel even een dingetje: ik heb in mijn studentenkamertje geen weegschaal (voor eten. Overigens ook niet voor mezelf), dus de hoeveelheden hieronder zijn met een natte vinger opgeschreven. Maar ik denk dat de meeste studenten geen weegschaal hebben, dus laat je leiden door je gevoel (wat klinkt dat heerlijk spiritueel).

RIMG0164

Gevulde paprika’s (4 personen)

  • 4 rode of gele paprika’s
  • 200 gram bulgur
  • 1 groene paprika
  • 1 (rode) ui
  • 1 teen knoflook
  • half stuk feta
  • handje walnoten
  • Paar kerstomaatjes of 1 grote tomaat
  • Lik tomatenpuree
  • Komijnpoeder en korianderpoeder, chilipoeder
  • Olijfolie, zout
  • Kook wat water in een waterkoker. Doe de bulgur in een kom en giet daar het water over tot het ruim onder staat. Laat staan en roer af en toe.
  • Snij de ui, groene paprika, tomaten en feta in niet te grote stukjes en hak de knoflook fijn. Had of breek de walnoten. (Ook leuk: leg ze onder een theedoek en sla er met iets hards op. Een deegroller of lege fles of zo).
  • Snij de rode/gele paprika’s door midden, zodat aan elke kant nog een stukje steel zit en ze allebei min of meer kunnen blijven liggen. Snij vervolgens de zaadlijsten eruit, een fijn priegelwerkje.
  • Warm de oven voor op 180 graden.
  • Zet een pan water met zout op waar de paprika’s inpassen, kook ze vijf minuten en giet ze af.
  • Doe ondertussen twee eetlepels olijfolie in een koeken- of hapjespan en bak de ui, paprika en knoflook 5/10 minuten en voeg later de tomaten toe en laat 5 minuten zachtjes bakken.
  • Doe de tomatenpuree erbij en breng op smaak met zout en de kruiden. Als je wil kan je nog chilipoeder toevoegen. Tenzij je een heel gevoelig mondje hebt.
  • Heeft de bulgur inmiddels zijn vocht opgenomen en is het gaar? Doe er zout en wat komijn bij. Doe de groente, feta en walnoten bij de bulgur en schep om.
  • Doe wat olijfolie in een ovenschaal, vul de paprika’s met de vulling en leg ze naast elkaar in de schaal.
  • Bak rond de 25 minuten in de oven.

Trouwens:

  • ImageBulgur is gemaakt van tarwekorrels, die eerst gestoomd, dan gedroogd en later grof gemalen of gebroken worden. Ik had het nog in de kast staan, maar je kan ook couscous nemen. Ik dacht: ik doe er leuk een informatieve foto van eigen makerij bij, maar de enige camera die ik heb is mijn webcam, dus de bulgur staat in spiegelbeeld. Maar het gaat om het idee.
  • Dit is zo’n perfect recept waar je restjes in kwijt kan. Eet je met meer mensen? Kijk wat ieder nog in de kast heeft liggen. Ik deed er een groene paprika door, maar een halve courgette of wat tuinbonen werken ook vast goed. En de walnoten had ik ook nog, maar je ze ook vervangen door amandelen of pijnboompitten. Of juist minder spul in de vulling maken, als je aan het eind van de maand bent.
  • Wij aten er Turkse yoghurt met wat knoflook en peterselie bij. En rucola met wat zout, azijn, olie en pijnboompitten.
  • Begrijpelijk dat de spellingscontrole ‘bulgur’ niet kent. Maar rucola? En pijnboompitten?
4 thoughts on “Recept voor gevulde paprika’s met bulgur

    1. Dat zou heel goed kunnen. Maar na verandering blijkt dat hij ook ‘rucola’ niet kent. Hij wil er graag ‘rumcola’ van maken. Of ‘rugcola’. Wat natuurlijk wel een normaal woord is.

      1. Leuk initiatief Charlotte! Ik zal m bij mijn bladwijzers zetten en eens in de zoveel tijd klikken (als ik weer eens niet weet wat ik moet maken). Hier in huis veel behoefte aan snel, simpel en gezond (liefst zonder kaas!), dus als je nog suggesties hebt…. ik hou me aanbevolen!

  1. Ik had als student (vorige eeuw) een groot bierglas op m’n studentenkamer. Dit was mijn heilige maatbeker. Ik wist op de duur hoeveel 100g suiker, 250g bloem, 1 portie macaroni etc was door te onthouden tot waar op de tekening de (vloei)stof moest komen. Pas jaren later kwam er een 1-liter Pyrex maatbeker met cc’s en cup’s …

Leave a Reply

