Nog steeds winter: recept chocolademelk en warme wijn

Is het not done om over het weer te praten? Ik weet het niet zo goed, maar betrap mezelf erop dat ik het wel vaak doe. Ik laat mijn humeur nogal beïnvloeden door het weer. Zo was ik dinsdag intens gelukkig, die drie uur zonder jas aan de gracht. Studieboek ongelezen op schoot en de zon die maar bleef schijnen.

En nu? Nu is de winter weer terug.
Om nog een beetje troost te krijgen zijn hier twee recepten voor hartverwarmende drankjes, erg fijn voor een zondagmiddag.Image

Ten eerste warme chocolademelk. Je kan natuurlijk een pak chocomel opwarmen, maar deze versie is met echte chocola en daar kan niets tegenop.
Ik kreeg hem een keer van mijn Franse buur, toen het buiten erg koud was. Een recept kon hij me niet geven, want: “en précisant que pour faire du chocolat chaud, la quantité dépend de la bonne humeur de la personne, de la gourmandise, de la faim etc. ahah”. Oftewel: de hoeveelheden hangen af van je humeur, je gulzigheid en je honger. Overigens vind ik het altijd erg grappig dat Nederlanders ‘haha’ zeggen en Fransen ‘ahah’.

Hier mijn eigen hoeveelheden, maar pas ze vooral aan naar de je humeur, gulzigheid en honger.
Breek een reep pure chocola in stukjes, doe in een pannetje met een halve liter melk en warm op. Roer tot het bijna kookt, voeg een zakje vanillesuiker toe en voilà!

  • Nog chocoladeriger? Doe er een eetlepel cacaopoeder bij
  • Romiger? Doe er wat slagroom door. Of klop de slagroom (of neem een bus) en doe er een flinke toef op in je beker.
  • In Zuid-Amerika schijnen ze chili in hun chocolademelk te doen, wie weet hoe lekker het is (ik moet het zelf nog proberen).
  • Voor de ergste winterdipjes: een scheutje rum, amaretto of Baileys.

Ten tweede warme wijn, ook wel glühwein. Drink je dat niet alleen op kerstmarkten of skivakanties? Tja, waarom zou je, het is stiekem erg lekker en je huis gaat er heerlijk van ruiken. Neem een fles rode wijn, huismerk kan prima, er gaat straks toch van alles doorheen. Doe in een pan en warm op, maar laat niet koken. Voeg suiker toe. Het ligt eraan hoe zoet je hem wil, begin met 70 gram en proef later of je er meer bij wil. Dan de andere smaakmakers erbij: een sinaasappel uitknijpen (laat de schil ook meekoken!) of een flinke knijp uit een flesje citroensap (dat heb ik altijd in mijn koelkast staan, heel handig), een stuk of 4 kruidnagels en lekker veel kaneel. Laat zo’n 10 minuten trekken en proef of er meer suiker, citroen of specerijen bij moeten.

Je kan meer kruiden toevoegen, als je ze hebt:

Image

  • een stukje geraspte gember of wat gemberpoeder
  • nootmuskaat
  • kardamon
  • steranijs

En nu dromen over de zon, met je beker pure winter in je hand.

Trouwens: de hoeveelheden zijn ongeveer voor 4 bekers/glazen.

 

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klink hier.

6 thoughts on “Nog steeds winter: recept chocolademelk en warme wijn

  1. chilipoeder doe ik wel door chocoladetaart, steranijs ga ik een keer proberen, lijkt me heerlijk. geniet van je winterse chocolademelk 🙂

  2. Een pietsie chili door chocolade maakt hem “hartverwarmend”. Het smaakt dan helemaal niet peperig, maar WOW. Als een soort smaaksensatie. Het is ook lekker door zelfgemaakte bonbons e.d.

Leave a Reply

