Recept Lescó: Hongaars paprikastoofpotje

Een mooi optreden van Spinvis in de Kleine Komedie, gisteren. Het deed me heel erg verlangen naar warme, zwoele zomeravonden. Het nummer Kom Terug was ons reisnummer toen ik vorige zomer drie weken met vrienden door Polen, Tsjechië en Hongarije reisde (http://www.youtube.com/watch?v=olY5-i32WGI).

En nu even het bruggetje naar het culinaire:

Ik at lekkere pierogi in Gdańsk (soort gevulde pasta van zacht deeg), nogal vieze goulash met knedlíky (google maar) in Praag en ronduit walgelijke soep in een oude communistische melkbar in Krakau. Maar daar ging het dan ook om de culturele en historische waarde.

Wel erg lekker: in Boedapest nam ik in koffiehuis Central lescó als ontbijt, een soort paprikastoofpotje met worst of ei. Na verschillende geschreven recepten op internet kwam ik bij dit filmpje van een aardige Hongaarse moeke die haarfijn uitlegt hoe je de echte lescó maakt: http://www.youtube.com/watch?v=eZq2duvX33U.

Hier mijn versie, met ei:

  • 1 ui, in stukkenImage
  • 3-4 paprika’s (welke kleur je wilt), in stukken
  • 2 tomaten (in de winter zou ik er twee uit blik nemen)
  • 1 teen knoflook, geplet
  • 3 eetlepels olie
  • 2 eieren
  • Paprikapoeder en chilipoeder
  • Zout

Bak de ui, paprika, tomaten en knoflook in deze volgorde in de olie en laat rond de twintig minuten smoren, roer om de vijf minuten even. Misschien moet er wat water bij. Breng op smaak met paprikapoeder, chili en zout (ik heb geen hoeveelheden opgegeven, proef!).
Kluts de eieren met wat zout en giet in de pan, roer tot het gestold is.

Ik at het in Boedapest als ontbijt met een stukje brood, maar eet het hier meestal als avondeten: dat kan als voorgerecht of als hoofdgerecht met aardappels, brood of rijst.
Je kan ook stukjes worst toevoegen, neem dan Hongaarse of gerookte worst.

Trouwens:

  • De Hongaarse mevrouw legt in het filmpje ook nog even uit hoe je aardappels kookt. Handig.
  • Ze heeft nog meer filmpjes waarin ze laat zien hoe je bepaalde gerechten maakt.
  • Als je eenmaal begint met kookfilmpjes op youtube kijken, kan je niet meer stoppen. Ik tenminste. Interessant om op de UvA tussen studerende stakkers lekker te kijken hoe Karin Luiten je uitlegt hoe je de pitjes het beste uit een granaatappel kan halen (http://www.youtube.com/watch?v=b-t29cCgzz0), hoe banketbakker Cees Holtkamp vertelt hoe je een marsepeinen leverworst maakt (http://www.youtube.com/watch?v=tm5M5BfwzDk) en hoe ze bij 750 Grammes alle Franse klassiekers en meer maken (http://www.youtube.com/user/750Grammes?feature=watch).
  • Behalve de lescó kwam deze knapperd ook op ons ontbijtbordje.Een dobos-taart, met lagen biscuitdeeg, chocoladecrème en karamelglazuur. Flink werk om zelf te maken, maar als je gemotiveerd bent heb ik hier een recept (niet uitgeprobeerd, dus ik weet niet of het werkt):http://nl.petitchef.com/recepten/dobos-taart-fid-427325  551257_470146813004739_1010410419_n
One thought on “Recept Lescó: Hongaars paprikastoofpotje

Leave a Reply

