Liefde voor drie sinaasappels en recept sinaasappel met olijfolie en sinaasappel met oranjebloesem

Een prins in pyjama wordt betoverd door de extravagante en oerlelijke heks Fata Morgana. Zij vervloekt hem, zodat hij dolverliefd wordt op drie sinaasappelen. Hij begint een zoektocht naar zijn geliefden en komt onderweg onder andere een reusachtige kokkin met een allesvernietigende pollepel tegen.

Ziehier het verhaal van de opera l’amour des trois oranges van Prokofiev, die ik gisteren in de stopera zag (als student kan je voor vijftien euro sprinten, geweldig).

Ik kijk vandaag heel anders tegen sinaasappels aan dan hiervoor. Maar ik blijf ze eten. Daarom nu twee simpele recepten met drie sinaasappels: een voorgerecht en een toetje.

  • De basis voor beide: schil drie sinaasappels, zo dik dat je geen wit meer zit. Verdeel de partjes mooi over borden.
  • Voor het voorgerecht: schenk er wat olijfolie op en draai er zwarte peper over.
  • Voor het toetje: meng wat oranjebloesem- of rozenwater (Turkse winkel) met suiker en kaneel en giet het over de sinaasappels.

Trouwens:

  • Oranjebloesem- en rozenwater zijn fantastische middeltjes. Ten eerste kost het niets, ten tweede maakt het een boel lekker: gooi het door toetjes, koekjes, slagroom. Het leek me ook een ideaal parfum, maar dat is een illusie: na tien minuten is de geur vervlogen.
  • Ik geloof dat mijn recepten tot nu toe erg gericht zijn op het Midden-Oosten. Lekker natuurlijk, maar ik hou net zoveel van bijvoorbeeld Frans en Italiaans. Dus dat komt ook snel.
4 thoughts on “Liefde voor drie sinaasappels en recept sinaasappel met olijfolie en sinaasappel met oranjebloesem

Leave a Reply

