Pasen, Brussel en recept carbonade: stoofpot met bier

Fijne paas allemaal! 

Heeft iedereen zijn paasontbijtje al op? Je kan natuurlijk zelf in de keuken gaan staan om eieren te bakken/koken/klutsen/vullen en broodjes af te bakken, maar de meeste studenten die ik ken vinden Pasen weer eens een goede gelegenheid om naar huis te gaan en daar hun jaarlijkse eiontbijt te nuttigen. 

Ik geef dan ook geen recept voor ontbijt, waarmee ik overigens ook te laat zou zijn want alle winkels zijn vandaag en morgen dicht.

Nee, vandaag een recept voor Carbonade, Belgische of Noord-Franse stoofpot met bier. Ik was donderdag en vrijdag in Brussel om te vieren dat de tentamens over waren en dat het lente zou worden (we hadden het een tijdje terug geboekt en niet verwacht dat het nog zou sneeuwen). Het was erg fijn en het eten ook: ik word altijd heftig gelukkig van garnalenkroketjes, en ook de goede frieten, wafels en bier ontbraken niet. 

We aten ook allemaal carbonade en dit leek me wel het ultieme studentengerecht. De bierconsumptie van studenten is vast hoger dan het landelijk gemiddelde en in de carbonade gaat het nog door je eten ook! Neem wel donker bier (Leffe Bruin bijvoorbeeld).
Het is meer een weekendrecept dan een snel tussendoorrecept, want je moet het wel twee uur laten pruttelen. 

Nodig:

  • 1 kilo runderlappen, in blokjes (ongeveer 3 centimeter)
  • 1 flesje donker bier (300 ml)
  • 2 uien, gesnipperd
  • 2 el mosterd
  • 1 boterham
  • 2 el azijn
  • Boter of olijfolie
  • Tijm, zout en peper

Bak het vlees in wat olie of boter in een braadpan ongeveer 3 minuten en voeg de uien toe tot ze glazig zijn. Voeg vervolgens het bier, de azijn en kruiden toe en genoeg water tot het vlees onder staat. Laat anderhalf tot twee uur pruttelen. 
Smeer de mosterd op de boterham en voeg toe (dit bindt de stoofpot) 

Trouwens:

  • Je kan ook ontbijtkoek in plaats van gewoon brood gebruiken, dat maakt het zoeter.
  • Als je nog laurier en/of kruidnagel hebt staan, is dat er ook lekker door.
  • Het lekkerste met aardappels: gekookt, gebakken of friet!
  • Ik kon jullie mijn eigen paasontbijtje niet onthouden. Ik heb namelijk een geweldig vormpje waarmee je eieren als hartje kan bakken (ik heb het gekregen hoor).
  • Image
2 thoughts on “Pasen, Brussel en recept carbonade: stoofpot met bier

Leave a Reply

