Putin en bieten en recept chique bieten-geitenkaasravioli

Ik was er ook bij, maandag. Samen met een heleboel vrolijke mensen in alle kleuren van de regenboog riep ik ‘boe’ naar het Scheepsvaartmuseum, waar Putin zich bevond. Ik betwijfel of hij een tafelplek heeft gekregen die uitkijkt op de kade waar wij stonden, maar hij zal er wel iets van meegekregen hebben.

Ik vroeg me af wat ze nou zouden eten, Putin en Rutte. Een combinatie van aardappel en biet, in het kader van het Holland-Ruslandjaar? Of toch meer ‘indruk maken’ met kreeft, truffels en veel roomsauzen?

Ik weet vrij weinig over de Russische keuken, verder dan borsjtsj (bietensoep) kom ik niet. Op wikipedia staan wel acht recepten onder de noemer “Russische keuken”, waarvan vijf soep. Ik heb er op dit moment nog geen een geprobeerd en maak daarom een sprong naar het westen. In Frankrijk heb ik een heerlijk voorgerecht gegeten, met biet. Het beste van twee werelden, dan maar? Image

Het ziet er sjiek uit en dat is het ook. Maar stiekem is het ook goedkoop en makkelijk, en dus het perfecte studentenrecept als je indruk wil maken zonder veel moeite en geld.

Nodig (3-4 personen)

  • Twee gekookte bieten (groot)
  • Zachte geitenkaas
  • Tijm, zout en peper
  • Vinaigrette

Snij de biet in zo dun mogelijk plakken, zodat je een stel grote bietenplakken krijgt (de uiteinden zijn daar te klein voor). Voorzichtig met een mesje of een kaasschaaf is de beste manier.
Prak de geitenkaas fijn met wat tijm, zout en peper.
Maak de vinaigrette (zie recept van vorige keer).
Neem een plak biet, leg er wat geitenkaas op en maak de raviolo af door er nog een bietenvel op te leggen. Geef ieder een of twee ravioli en schenk er vinaigrette overheen.

Trouwens:

  • Ook heel sjiek, een paar gemalen wal- of hazelnoten door de geitenkaas of juist als bekroning op de ravioli.
  • Je kan het natuurlijk ook serveren op een bedje van sla of rucola.
  • In deze vinaigrette zou balsamico het erg goed doen.
  • Wel biet maar niet sjiek (hè laat dat nou net niet rijmen)? Snij gekookte bieten in blokjes, doe er een gehakt uitje bij en een sterke mosterdvinaigrette.

Ik ga nog even verder op het onderwerp Putin en eten. Ik dacht: ik kijk of ik een leuke foto kan vinden en die zet ik op mijn blog. Er ging een wereld open en die wil ik jullie niet ontzeggen.ImageBrr, wie belt de kinderbescherming?

ImageIk heb het eigenlijk ook wel met Rutte te doen, je zal maar met gezellig moeten dineren met een man die iedereen de bibbers geeft.
ImageIk denk dat Putin vooral van vlees houdt. Veel vlees. Image Even voor de compleetheid: Putine is een Canadees recept van friet, verse kaas en jus. Maakt deze poster iets minder maf.

Leave a Reply

