Zon! En recept Indiase linzencurry met courgette

Oh jongens het begint er eindelijk op te lijken: de lente zit nu mooi in de lucht. Ik liet mijn benen gister erg schrikken toen ze even zonder panty in de zon mochten, ze waren vergeten wat het concept ‘zon’ was.

Ik kreeg erg veel zin in Aziatisch eten en besloot dat ik een keer Indiase linzencurry voor mijn container-genoten ging maken. Het plan was om gedroogde linzen te nemen, omdat ik toch de tijd had om ze te laten koken en omdat je dan meer keuze hebt dan enkel de bruine linzen uit blik. Wat blijkt: de Albert Heijn heeft geen zakken gedroogde linzen! En aangezien de Turkse winkel op zondag dicht is stond er dus toch weer de ingeblikte variant op het menu. Maar het was wonderbaarlijk lekker, mede omdat ik flink tekeer ging met de specerijen (zo had ik net kardemompeulen en laurierblaadjes gekocht, die ik beide lange tijd had gemist).Image

Nodig (4 personen):

  • 2 blikken linzen (of 500 gram ongekookte, die je van tevoren wast en vijf minuten kookt)
  • 1 courgette, in halve dikke plakken
  • 1 ui, in flinters
  • 2 tenen knoflook, een stuk gember (4 cm), fijngehakt
  • 1 blik tomaten
  • 200 ml kokosmelk
  • zout, 2 el korianderpoeder, 2 el komijnpoeder, flink wat chilipoeder, 4 kardemompeulen (of wat poeder), 2 kruidnagelen, 2 laurierblaadjes, snuf kaneel

Bak de ui, knoflook en gember in een flinke scheut olie een minuut of vijf. Voeg de specerijen en de courgette toe en bak op laag vuur wederom vijf minuten. Voeg de (uitgelekte) linzen, tomaten (plet ze stuk) en kokosmelk toe. Laat rond een half uur pruttelen, hoe langer, hoe lekkerder (maar er zijn grenzen hoor).

Eet met rijst; extra bijzonder is om twee kardamonpeulen en een kruidnagel mee te laten koken. En als je hebt: kurkuma (geelwortel), dan krijgt je rijst een mooi kleurtje. Ik maakte er nog raïta bij, erg makkelijk en doordat het zo fris is de ideale begeleider. De basis is yoghurt met wat zout, waar je vervolgens kleine stukjes komkommer/tomaat/munt/koriander door kan doen. Je kan er ook nog naan (Indiaas brood) bij geven: steeds meer supermarkten/toko’s hebben het liggen.

Trouwens:

  • Verse koriander wordt gehaat of aanbeden. Doe jij het laatste, leg dan vooral wat blaadjes op je curry voor het serveren.
  • Koop vooral niet alle specerijen die ik op heb geschreven, als je ze nog niet hebt. Ze staan in volgorde van belangrijkheid, dus je kan er best wat weglaten.
  • Je leert steeds meer in het leven. Tijdens het schrijven vroeg ik een vriend wat het enkelvoud van linzen zou zijn: lins? Het blijkt linze te zijn. Ik besloot het niet in mijn introverhaaltje te zetten, omdat men dan zou kunnen denken: “dat meisje is een n vergeten”.
  • En nu blijkt het ook nog kardemoM te zijn. Wat een dag.
  • Hier de kokende student in actie in haar minikeuken: Image
3 thoughts on “Zon! En recept Indiase linzencurry met courgette

Leave a Reply

