Lunchtips!

Ik at dinsdag het lekkerste broodje in tijden. Het was in een mini stukje Italië in hartje Amsterdam waar ze enkel Italiaans of gebrekkig Engels spreken, waar de allerbeste (en goedkoopste!) koffie in omstreken wordt gezet en waar ik dus dat lekkerste broodje in tijden at. Vers afgebakken ciabatta, hele romige mozzarella, gemarineerde courgette en aubergine en een gulle scheut olijfolie. Hoe simpel kan het zijn. (Het betreft hier trouwens Assaggio op de Lange brugsteeg. Voor studenten in de Oudemanhuispoort: je kan in een pauze net heen en weer om een espresso te halen, zeg wel dat het om mee te nemen is: “da partare via”).
Als student is het echter niet mogelijk elke dag een lekker broodje te kopen, tenzij je veel werkt (doe ik niet) of voor de rest geen spullen koopt (koop ik wel). Ach, als je elke dag zo’n hemelse lunch koopt is-ie al snel niet hemels meer, maar aardig aards. Bovendien kan je van je zelfgebrachte bammetjes ook wat leuks maken. Dus hierbij: lunchtips!

  • Een klassieker, maar om een reden: pindakaas-sambal-komkommer. Andere tips om je pindakaas op te leuken: seroendeng of gebakken uitjes van de toko/conimex, dunne plakjes appel of natuurlijk hagelslag. 180109-lkk-hoisin-sauce-lg
  • Ga een keer naar een Chinese winkel en koop een pot hoisinsaus (hebben ze bij gewone supermarkten ook), die is een beetje zoetig.  Een boterham met kaas, een blaadje sla en een lik hoisin en je hebt een exotisch lekker middagmaal.
  • Roomkaas (dus: philadelphia of een of ander huismerk) met komkommer of tomaat en wat peper en zout.
  • (Vegetarische) paté met stukjes augurk.
  • Gekookte ham met mosterd, of artisjok in blik (dat kreeg ik afgelopen zomer in Florence).
  • Sommige van bovenstaande broodjes zijn onmogelijk te vervoeren in boterhamzakjes, maar ik heb het gevoel dat broodtrommeltjes het hélemaal gaan worden in zomer en najaar 2013.

Dan zijn er ook varianten voor als je thuis studeert, omdat je je pan nodig hebt.

  • Gebakken salami. Ja, dan kan je raar kijken maar het werkt èrrug goed. Gewoon een paar plakken in de koekenpan, bakvet is niet nodig.
  • Ik probeer weinig vlees te eten maar heb een beetje een zwak voor bacon, waardoor ik deze heel soms toch maak: BLT. Bak bacon, rooster brood als je een broodrooster hebt en leg daar sla, tomaat/ketchup en bacon op.
  • Voor de rest neem ik aan dat iedereen een (pan)tosti en uitsmijter kan maken. Tipje voor de pantosti: neem veel boter.

Als laatste ben ik werkelijk dol op een boterham met een dikke laag roomboter, een beetje pure hagelslag en kaas. Maar naast mijn moeder ken ik niemand die dat ook graag eet, ik hoor het echter graag (clubje oprichten?).

NIEUWE TIPS:

  • Nog wat groente over van de dag ervoor? Snij in dunne plakjes en bak in wat olijfolie met zout en een kruidje (rozemarijn/tijm/oregano bijvoorbeeld) en leg op een broodje of boterham, eventueel met wat oude kaas. (Courgette, aubergine, paprika, champignons doen het goed).
  • Broodje Griekse salade: snij wat komkommer en tomaat in blokjes en leg met wat stukjes fêta op een broodje. Fleur op met olie, zout, peper en oregano. O ja, extra lekker: wat zwarte olijven erbij.
  • Bekend, maar lekker: tapenade, pesto of humus, met wat frissigs als komkommer, tomaat, paprika, sla of rucola.
  • Heb je een oven? Maak dan een tosti-anders, door een boterham te beleggen met vleeswaar of groente (tomaat/courgette/champignons) maar vooral kaas en leg even in de oven. Varieer met je kaas en neem ook eens geitenkaas, mozzarella, brie/camembert, blauwe kaas of parmezaan.

Trouwens:

  • Echt opwindende foto’s heb ik niet voor het onderwerp van deze blog, dus ging ik eens kijken op google afbeeldingen. Bij het zoeken op ‘pindakaas’, komt deze naar boven. Krijg je geheid geen zin meer in pindakaas. Pindakaas
6 thoughts on “Lunchtips!

  1. Hagelslag met kaas! Topcombinatie. Ik word raar aangekeken als ik het doe, maar lekker dat het is!

  2. Paté met kersenjam of cranberrycompote, kaas met jam, kaas met honing of kaas met appelstroop, salami met augurk, banaan en hagelslag of banaan en chocopasta… Dat zijn wel mijn favorieten. Ik word ook vaak vreemd aangekeken over de combi’s die ik probeer om mijn boterhammen op te leuken!

Leave a Reply

