Culinaire orgie

Mijn artikel zoals het afgelopen week verscheen in het Franse studieblaadje le Brouhaha (goede naam hè), met als thema l’apocalypse. 

Het eind van de wereld.

Stel, je weet dat het zover is. Je hebt nog één dag te leven, samen met de rest van de mensheid, het dierenrijk en de aarde. Misschien zouden sommigen gaan bungeejumpen, eindelijk aan hun stiekeme liefde vertellen dat ze al vijf jaar verliefd op hem/haar zijn of met haaien gaan zwemmen, maar ik zou er een culinaire orgie van maken, denk ik. 
Op het laatst nog alles eten wat je lekker vindt. Bijkomend voordeel, je hoeft niet bewust meer te zijn. Niet meer denken of het je dik maakt, je bent de volgende dag toch as. Niet meer denken dat het zielig is voor de dieren als je ze eet, al die stukken vlees zijn de volgende dag toch verdwenen. Je kan die dag natuurlijk ook al je geld opmaken. Daarom zou ik de heel Europa overvliegen (vieze stoffen maken ook niet uit, het milieu houdt ook op) en overal gaan eten.
Ik zou de dag beginnen in Londen, om daar een full English breakfast te eten. Eieren, spek, bonen in tomatensaus, toast, gebakken tomaten, je kent het wel. Vervolgens zou het vliegtuig me naar een Oost-Europees land brengen (Wenen of Boedapest denk ik), waar ze briljant zijn in loodzware taarten maken. O jee, ik ben de koffie vergeten, even een tussenstop in Italië om een perfecte cappuccino of espresso te scoren. ImageAls het eenmaal lunchtijd is blijf ik waarschijnlijk in Italië en neem daar een maaltijd zoals het hoort. Tweemaal primo (ik ben dol op pasta en neem pesto en bolognese, denk ik), een secondo van lamsbout en aardappeltjes met rozemarijn en nog een fijne pannacotta als dolce. Alles onder het genot van flink wat wijn, uiteraard. Ik zou een beetje uitbuiken met goede gelato en vervolgens mijn reis voortzetten naar Frankrijk. In het zuiden zou ik olijven, gedroogde tomaten en bouillabaisse eten, verder naar het noorden coq au vin, goede frieten met mayonaise en rog met bruine boter en kappertjes. Vervolgens een enorm kaasplateau en als afsluiter een crème caramel.ImageAch, wat jammer dat ik al na het Engels ontbijt flink verzadigd zou zijn. Aan de andere kant, voorlopig is de zekerheid dat de wereld zou vergaan vrij klein en zullen we het moeten doen met fantaseren en ondertussen genieten met mate.

 Trouwens:
  • Ik ben ook dol op niet-Europees eten hoor, maar je moet ergens een grens trekken in zo’n stukje.
  • Aankomende blogrecepten zullen geïnspireerd zijn op deze culinaire orgie, zodat je zelf ook kan genieten met mate. 
  • Uiteraard zocht ik ook even op google naar: ‘culinaire orgie’. Deze kon ik jullie niet onthouden.Image
One thought on “Culinaire orgie

Leave a Reply

