Pauze, voldoening en verrukking. Recept pesto

Het is weer tentamenperiode voor UvA’ers. Alsnog een (korte) blog, want gegeten worden moet er toch, en koken dus ook (tenzij je naar het ouderlijk front bent gevlucht). Wat is een betere pauze dan twintig minuten in de keuken staan? Bovendien geeft lekker eten je weer een leerkick. Ik krijg bijvoorbeeld veel energie als ik mijn neus in een plant basilicum stop, dat ruikt zo overheerlijk. Vandaar een recept voor….. pesto! (Overigens iets wat ik op mijn laatste dag op aarde zou eten, zie mijn vorige blog).Image

Pesto is een van de makkelijkste dingen om te maken en o zo lekker. Natuurlijk kan je een potje kopen, maar het verschil met zelfgemaakte is echt groot: potjes zijn vooral zout en hebben niet dat ‘wauw-basilicumgevoel’. Bovendien geeft zelf maken voldoening. Heb ik je al overtuigd? Dan hierbij het recept (ik hoeveelheden altijd op gevoel. Doe hetzelfde, proef, proef, proef en pas aan).

Nodig:

  • Plant basilicum
  • Stuk parmezaanse kaas (zo’n 100 gram) Goedkoper, en ook oké: grana of pecorino
  • Een teen knoflook
  • Een handje pijnpoompitten (zo’n 50 gram)
  • Flink wat olijfolie (liever niet de allergoedkoopste, dan wordt je pesto bitter)

Rooster de pijnpoompitjes in een koekenpannetje tot ze beginnen te kleuren. Knip de basilicum onder bij de steeltjes af (ja, steeltjes kunnen er ook bij) en kijk of er geen aarde in zit. Was en droog hem als dat wel zo is.
Pel de knoflook, snij de kaas in wat kleinere stukjes en hak de basilicum. Doe alle ingrediënten in de beker van de staafmixer en maak tot een gladde pasta. Als het moeilijk gaat, kan je wat extra olie of een minidrupje water toevoegen.

TrenettePesto450Eet met pasta. Lekker is om wat sperziebonen mee koken (let dan goed op de kooktijden. Je kan ze voor de veiligheid ook apart koken, dan weet je zeker dat ze gaar zijn als de pasta dat ook is. Want pasta te lang laten wachten, dat is zonde). Nog uitgebreider? Doe er nog wat stukjes gekookte aardappel bij. Dan doe je het helemaal op z’n Ligurisch.

Trouwens:

  • Ik maakte afgelopen zaterdag pesto en had wat over toen ik zondag snel alleen moest eten. Dat werd korte pasta, tomaatjes, stukjes komkommer en olijven met de pesto. Ook erg fijn!
  • Ik had hier een foto van gemaakt. Leuk met die verschillende kleurtjes (rode kleurelementen van de tomaat). Maar kan het snoertje niet vinden. Dus.
  • Voor de echte beginnende kokende student, zo kook je pasta: zet een grote pan met veel water op, doe er twee eetlepels zout in. Als het water kookt, doe je er pasta bij (100 gram pp, 120 voor hongerige studenten). Roer, zodat de stukjes of sliertjes niet aan elkaar gaan plakken. Zet de timer op 2 minuten eerder dan het pak aangeeft en proef of hij goed al dente is (nog stevig). Giet af in een vergiet en meng meteen met de saus.
5 thoughts on “Pauze, voldoening en verrukking. Recept pesto

  1. Zo maak ik mijn pesto ook. En ook ik heb altijd verse basilicum in de keuken staan. Maar als ik een tijdje geen pot verse basilicum in de keuken heb gehad en ik koop weer een nieuwe, dan gebeurt er iets vreemds. Zodra ik de keuken binnenkom, ben ik ervan overtuigd dat de kat buiten de bak heeft gepiest. Alles schoonmaken, buitenzetten enz helpt niet, totdat ik besef dat het de basilicumplant is. Zet ik die buiten, dan is de geur zo weg uit de keuken,
    Vervolgens mag de plant weer binnen, want dan weet ik dat ik gewoon weer moet wennen aan de geur. Dat gebeurt ook binnen een of twee dagen.
    Het verwondert me dus dat jij zoveel energie krijgt als je je neus in een basilicumplant stopt. Ik moet mezelf daarvoor echt over een drempel dwingen. Of wachten tot ik weer aan de geur gewend ben, dat kan ook.

Leave a Reply

