Zomerdrankjes en recept caffè shakerato

Het is zomer! En hoe! Ik zat eens te denken wat ik nou het ultieme zomerdrankje vind. Koude citroenlimonade, rosé, witbier en prosecco zijn natuurlijk fijne klassiekers, maar er is nog veel meer. In Frankrijk neem ik vaak perrier pêche: dan krijg je bubbeltjeslimonade met perziksmaak. Op verschillende blogs (zowel bij Koken met Karin als Chicks love food) is een recept voor Hugo te vinden: vlierbloesemsiroop met bubbeltjeswijn, water, limoen en munt. Toen ik in Bologna was dronk iedereen als aperitief een aperol spritz: aperol (of rode martini) met bubbeltjeswijn en veel ijsklonten, erg lekker.

Het meest ultieme zomerdrankje vind ik misschien wel een caffè shakerato, nog vooral te vinden in Italië, maar hier rukt het ook op. Het idee is erg simpel: koffie met ijsklonten in een cocktailshaker. Ik vind het veel verfrissender dan die Amerikaanse icecoffees met roomijs, slagroom en siroopjes en toch is het romig, door de schuimlaag die je door het shaken krijgt. Je kan de shakerato thuis maken als je een cocktailshaker hebt.Image

Recept caffè shakerato (1 stuk)

  • Kopje espresso
  • 3 ijsklonten
  • Eventueel: suiker, melk,
  • Eventueel: baileys, cacao

Shake de espresso (met suiker en/of wat melk, als je wilt) samen met de ijsklonten in een cocktailshaker. Schenk in een mooi glas. Je zou er eerst nog wat baileys of vanillelikeur in kunnen doen en bovenop wat cacao strooien.

ImageImage

 

 

 

 

 

In mijn studentencontainer heb ik noch cocktailshaker noch vriezer, maar op vakantie in Frankrijk wel, waar de shakerato uiteraardeen paar keer langskwam.

Leave a Reply

