Kokende student in Parijs, Chateau Rouge en recept pili pili

Parijs! Stad van de Seine, de statige Hausmannhuizen, de belangrijke mode-instituten en de chique rood-gouden brasserieën met kreeften, biefstukken en patisserie.
Maar ook: stad van de vele culturen, verkopers op straat met verdachte telefoontjes, pinda’s en zonnebrillen, rijen winkels met haarextentions en vrouwen in originele Afrikaanse kledij. In die laatste buurt heb ik een kamertje voor een half jaar, om in dé stad der steden een semester geschiedenis te studeren. ImageChâteau Rouge ligt op tien minuten lopen van de Sacré Coeur, maar is toch een heel ander Parijs dan dat van Amélie Poulenc. Ik begin er langzaam aan te wennen en er de voordelen van in te zien. Culinair is het allemaal erg interessant, er worden kruiden en groenten aangeboden die ik nog nooit heb gezien, en ook belangrijk voor een student: het wordt verkocht voor een prijs die verder in Parijs niet mogelijk is. Image
Nou heb ik nog niet echt de tijd gehad me te verdiepen in de Afrikaanse keuken, maar dat komt nog wel. Wat ik wel in huis heb gehaald is pili pili, een gedroogd pepermengsel (in het Nederlands piri piri). Nog een beetje hulpeloos stond ik in het buurwinkeltje te kijken naar de producten, die ik allemaal niet kende. Ik wees maar naar het zakje pili pili, waarna de verkoper mij en mijn vriendin grinnikend waarschuwde voor de sterkte. En inderdaad, van maar een bescheiden snufje werden onze gebakken champignons flink heet, maar lekker was het wel.

Daarom hier een extreem simpel maar o zo lekker recept: gebakken champignons met knoflook en piri piri. Vaak denken we te ingewikkeld, en moet je ingrediënten zo puur mogelijk houden, helemaal als je weinig tijd en geld hebt.

Gebakken champignons (4 personen)

  • Bakje champignons
  • Snufje piri piri (of gedroogde chilivlokken)
  • 2 tenen knoflook
  • Olijfolie/boter en zout

Snij de champignons in halven of kwarten en bak ze op hoog vuur, voeg na vijf minuten fijngesneden knoflook toe. Strooi er zout en pili pili (was je handen en wrijf niet in je ogen!) over en eet als bijgerecht.

Trouwens:

  • Wij aten het bij gevulde pasta en geitenkaas, zie hier een foto.Image
  • Andere ideeën voor je hoofdgerecht als de champignons je bijgerecht zijn: Indiase linzencurry en rijst; budgetlasagne of simpele pasta met tomatensaus.
  • Voor de algemene informatie: Piri piri is swahilli voor ‘rode peper’
  • In 1912 ontwikkelde ene Wilbur Scoville een schaal die de heetheid van chilipeper en pittige sauzen meet: de Scovilleschaal. Piri piri heeft een waarde tussen de 100.000 en 350.000, net als Madame Jeanette. Aardig pittig dus.
  • De kokende student in haar nieuwe studentenkeuken! (Stiekem leuker dan die in Amsterdam). Image
  • En hier nog wat foto’s voor een sfeerimpressie van mijn wijk: ImageImageImageImage
  • Met dank aan Aimée voor de foto’s!
One thought on “Kokende student in Parijs, Chateau Rouge en recept pili pili

  1. Dag Charlot, ziet er allemaal spannend en veelbelovend uit!
    Ik zal – na de pili pili – mijn ogen toch maar niet uitwrijven.
    heel goede tijd daar.
    groet,
    Gerard (die van Booike en zo)

Leave a Reply

