Avontuur safou en ode aan de kikkererwt (mét drie recepten)

Het culinaire leven in Parijs gaat door! Vandaag at ik mijn eerste universitaire maaltijd, die uit drie gangen bestond, best lekker was en de helft kostte van een mensamaaltijd in Amsterdam.
Daarnaast kocht ik op mijn markt een Afrikaanse paarse groente die op aubergine leek maar dat uiteindelijk helemaal niet was. Na een twitteroproep bleek het om safou te gaan, een vrucht die vooral in Congo en Kameroen gegeten wordt. De verkoper zei dat ik ze zonder olie of zout in een pan moest doen en om de zoveel tijd moest omdraaien. Na een tijdje worden ze inderdaad zacht en kan je het buitenste opeten – in het midden bleek een grote pit te zitten. De safous smaakten nogal zuur. Gek genoeg deed het potje uiencompôte dat nog in mijn koelkast stond er wonderen bij!Image(De safous aan de buitenkant)Image

(En aan de binnenkant)

Ook at ik het lekkerste broodje falafel (rue des Rosiers, daar waar de rij staat) en de vieste falafelschotel ooit (in een restaurantje bij Bastille). De (lekkere) falafel gaf me inspiratie om deze blog aan de kikkererwt te wijden, een ondergewaardeerd ingrediënt, helemaal bij studenten. Het is goedkoop, je kan er van alles mee doen, peulvruchten zijn goed voor je en bovendien zijn ze hartstikke lekker, dus waarom doen we er niet meer mee? Nou ja, we, ik gebruik ze erg vaak. En nu ga ik jullie overhalen.
Hierbij drie variaties op de kikkererwt, met bijna dezelfde ingrediënten.

Kikkererwtenstamppot (2 personen)
Dit maak ik vaak als ik bang ben dat ik te weinig eten heb, ik heb namelijk altijd wel de ingrediënten in huis en het is zo klaar.

  • Blik kikkererwten
  • Teen knoflook
  • Eetlepel komijnpoeder
  • Olijfolie, zout
  • Beetje citroensap (fac.)

Plet de knoflook en bak hem in drie eetlepels olijfolie tot hij begint te kleuren en haal hem dan uit de pan. Giet de kikkererwten af maar bewaar het vocht; voeg de kikkererwten bij de olie en warm ze op. Voeg komijn, zout en wat citroensap toe en stamp de kikkererwten fijn met een stamper of een vork – voeg misschien wat van het sap toe.
Serveer met een straal olijfolie.

Humus (4 personen)
Beroemd en o zo lekker! In mijn enthousiasme kocht in hier in Parijs een pot tahin en een blik kikkererwten, om later te bedenken dat ik geen staafmixer heb – dat is wel een vereiste.

  • Blik kikkererwten
  • Teen knoflook
  • Twee eetlepels tahin (sesampasta, te koop bij Arabische winkels)
  • Beetje citroensap
  • Olijfolie en paprikapoeder (fac.)

Giet de kikkererwten af maar bewaar het vocht. Doe alle ingrediënten in een hoge beker en staafmix ze. Voeg wat vocht toe als het te stroef gaat. Proef op zout en citroen.
Chique serveertip: doe de humus in een diep bord, giet wat olijfolie in het midden en strooi er wat paprikapoeder over.Image(Chique opmaak van humus)

Kikkererwtensoep (2 personen of voorgerecht 4 personen)

  • Blik kikkererwten
  • Teen knoflook
  • Handje tagliatelle
  • Twee eetlepels komijn
  • Olijfolie
  • Citroensap (fac).

Plet de knoflook en bak in twee eetlepels olijfolie in een hoge pan (soep- of hapjespan) tot hij begint te kleuren en haal hem dan uit de pan. Voeg de kikkererwten met vocht en wat extra water (ongeveer één glas) toe en pureer met een staafmixer. Laat de soep koken en voeg komijn, zout en eventueel citroen toe. Voeg de pasta toe en kook tot hij al dente is. Serveer wederom met olijfolie.

Trouwens:

  • Houd je nogmaals vooral niet aan mijn recepten. Meer liefhebber van koriander dan van komijn? Koriander werkt ook goed. Of gebruik verse rozemarijn voor de soep in plaats van komijn – bak de takken dan even mee met de knoflook.
  • Het is ook lekker om wat kikkererwten apart te houden van de soep en op het laatst toe te voegen, dan heb je wat byte.
  • Een kikkererwt heeft niets met kikkers te maken maar komt van het Middelnederlandse woord keker(erwt), dat van het Latijnse cicer komt; grauwe erwt.
  • Voor de rest kan je kikkererwten nog veel meer gebruiken: door salades, door pasta’s, door couscous(salades), etc.
4 thoughts on “Avontuur safou en ode aan de kikkererwt (mét drie recepten)

Leave a Reply

