Kantine-eten in Parijs en recept snel linzenpotje

Langzaam aan wordt een deel van het leven in Parijs gewoon. Te vroeg moeten opstaan, samen met de rest van de stad in de metro, in een klaslokaal hopen dat het pauze wordt en na de les zuchtend vaststellen dat het is gaan regenen.
Toch zijn er ook een heleboel dingen anders en aangenaam. Vrienden worden met mensen uit de hele wereld, steeds weer nieuwe stukken van de stad zien en culturele uitstapjes – ik zit nu in mijn introductieweek en morgen mogen we een repetitie van de Parijse opéra bijwonen. ImageMaar dit blijft in de eerst plaats een culinaire blog, dus laat ik het eens uitgebreid gaan hebben over de kantinemaaltijden. Na een onhandig administratief gedoe heb je geld op je studentenkaart gezet en kan je lunchen in de kantine: voor drie euro vijftig mag je zes punten verzamelen. Een steeds wisselend hoofdgerecht met vis of vlees en vier soorten groenten en koolhydraten naar keuze (rijst/aardappelen/pasta in verschillende bewerkingen) is vier punten. Daarnaast heb je pizza’s, hamburgers en quiches voor drie punten. De rest van je punten kun je vullen met éénpuntsbakjes: voorgerechten, salades, toetjes en fruit. Om het allemaal nog ingewikkelder te maken heb je ook ‘desserts gourmandes’ die twee punten kosten. Na betaald te hebben met je pas ga je aan een tafel zitten waar karaffen water staan. Ook zijn er nog grote pompen met (Franse, en dus lekkere) mayonaise, ketchup, mosterd en is er een magnetron voor als je je eten wat warmer wilt hebben. En wat moet je je precies van het eten voorstellen? Nou, als voorgerecht heb je standaard oeuf mayonnaise, paté of tonijn en verder wisselende bakjes, zo kon je vandaag radijsjes krijgen. Als hoofdgerecht heb ik al een tarte chèvre-tomate en een stuk kalkoenfilet gegeten en verder veel witvis met wisselende sauzen. En verder? Erwtjes, ratatouille, gebakken wortels en één keer frietjes – omdat ik daar heel veel zin in had. Maar het is dus goed mogelijk om van de koolhydraten af te blijven.
Door steeds in de kantine te gaan eten is mijn eetritme heel anders dan in Amsterdam. Ook een verschil is dat ik daar altijd met mijn containermaatjes at, terwijl ik hier vaak ‘s avonds maar even ben en dan weer de stad in ga. Daarom kook ik minder vaak, en als ik kook, is het erg simpel. Maar dat geldt misschien voor een groot deel van de studenten, voor wie dit recept dan ideaal is. Want ondanks dat het snel gaat, is het natuurlijk wel erg lekker!

Snel linzenpotje met geitenkaas (1 à 2 personen)

  • Een teen knoflook
  • Een stukje gember
  • Halve prei
  • Stuk of vier champignons
  • Klein blikje linzen
  • Olijfolie, zout, chilipoeder, komijn, citroensap
  • Verse geitenkaas

 Hak de knoflook en gember fijn en bak in twee eetlepels olie, in een steelpannetje. Snij de prei in ringen en de champignons in kwarten en doe ze in de pan. Bak ongeveer tien minuten op half vuur en voeg dan de linzen (met wat sap), zout, specerijen en citroen toe. Laat vijf minuten pruttelen en eet met verse geitenkaas en stokbrood. Image

Trouwens:

  • Dit is echt een typisch ‘dekokendestudent’-recept, ik ben dol op linzen (jij ook? Kijk dan ook naar mijn linzencurry en linzensoep).
  • Verander de groentekeuze vooral naar wat je nog in huis hebt of wat er in de bonus is, als je vaste winkel de Albert Heyn is en niet de Frans/Afrikaanse markt van bij mij om de hoek.
  • Je kan natuurlijk ook gedroogde linzen kopen en die eerst koken (mijn tijdelijke huisgenoot, die zoals zoveel nog geen kamer heeft gevonden, keek me verbaasd aan toen hij me een blik zag gebruiken. Maar goed, waarom moeilijk als het ook makkelijk kan).
  • ImageIk deed er nog een kwart ‘l’igname’ in; dat noemen wij yam.  Hij heeft aan de buitenkant iets van een zoete aardappel, maar blijkt niet zoet te zijn. Ik weet niet hoe makkelijk het is om eraan te komen, anders kan je hem altijd nog vervangen door (zoete) aardappel of knolselderij. Of gewoon weglaten. Als het je wel yam of aardappel gebruikt, snij de knol dan in blokjes en voeg bij de gember en knoflook.
Leave a Reply

