Hapjes voor een salsa-avond (recepten pasta- en couscoussalade en tomatenboter)

Weet je mijn vorige blog over het inschrijven voor salsa nog? Nog vijf andere Eramusstudenten hebben zich opgegeven, allemaal voor niveau ‘intermédiaire’, terwijl er slechts twee ervaring hebben. Daarom besloten we een zaaltje te huren en elkaar de basispassen te leren. Het is algemeen bekend dat je voor het dansen lekker moet eten, en daarom nam ieder wat te eten of drinken mee. De meeste kochten chips, koekjes, wijn, cider, kaas of stokbrood maar gelukkig waren ook drie meisjes (ik was er een van) die zelf iets in elkaar flansten. De salsa-avond leerde me niet alleen veel basispassen salsa, maar ook een ander belangrijke les in een mensenleven: pas op met bakpapier in ovens. Ik wilde een quiche maken, iets als de hartige taart van vorige week, maar dan met champignons en gedroogde tomaatjes. Mijn hele leven bakte ik met heteluchtovens, maar hier heb ik een klein ouderwets electrisch oventje met blote verwarmingselementen. Als die elementen een stukje bakpapier raken, vliegt dat in de fik.
Een halve minuut later stond ik met trillende handjes en een natte quiche in de keuken. De quiche kon ik wel vergeten, maar gelukkig had ik nog genoeg in huis voor een couscoussalade.

Hier wat recepten en tips voor een salsa-avond, film-avond, picknick of wat voor etentje dan ook.

Ruths tomatenboter
Zeer simpel, nooit zelf bedacht: gewoon wat tomatenpuree bij je kruidenboter doen, werkt goed!

  • Zachte boter (ongeveer half pakje)
  • Blikje tomatenpuree
  • Twee tenen knoflook, geperst (of platslaan en fijnsnijden, als je geen knoflookpers hebt)
  • Zout, peper,  verse kruiden (bieslook, basilicum, munt), fijngesneden

Meng alles door elkaar.

Veronica’s pastasalade

  • 500 gram penne (of andere korte pasta)
  • De helft van een pak tomatenpassata
  • Half bakje ricotta
  • Paar handjes rucola
  • Twee verse tomaten
  • Olijfolie, zout, peper, basilicum

Kook de pasta in water met genoeg zout. Snij de tomaten in stukjes. Giet de pasta af en meng met wat olijfolie en de rest van de ingrediënten. Proef op zout en peper.

Image(De pasta op de foto is niet die van Veronica, maar een pastasalade die ik vorige week maakte. Meng pasta met olijfolie, stukjes zwarte olijf, wat tomaat en een paar gekookte sperziebonen. Rasp er parmezaan over)

Mijn couscoussalade
De basis van een couscoussalade is belachelijk simpel, en verder doe je erin wat je zelf lekker vindt! Maar toch: hier mijn versie, met wat er nog in huis was.

  • Couscous (zo’n 300 gram voor 6 personen, dat is genoeg als je ook andere hapjes hebt)
  • Het sap van een citroen
  • Twee stengels bleekselderij
  • Een paar gedroogde tomaatjes
  • Een half blok feta
  • Olijfolie, zout, peper, komijn, chilipeper

Wel de couscous in kokend water en roer af en toe om. Breng op smaak met flink citroensap, olijfolie, zout, peper, komijn en eventueel chilipoeder. Snij de groenten die je erin wilt en voeg toe.
Tips: gebakken paprika/champignons, gegrilde kipfilet, amandelen/pijnboompitten/walnoten, gedroogde abrikozen/vijgen, stukjes merguez/chorizo. Mogelijkheden genoeg!

Trouwens:

  • Andere tips voor hapjes op een avond met vrienden: humus, walnoten/paprikaspread, een hartige taart, panzanella, of laat deze pasta koud worden en eet hem als salade (laat de stukjes groente dan iets groter).
  • Er zijn wat foto’s gemaakt op de avond, maar ik sta nergens dansend op de foto! Dus helaas, ik hou het bij deze groepsfoto. Waar ik overigens erg vreemd kijk.Image
  • O, en deze foto is ook leuk. Hier hebben we een diep gesprek over pan di spagna –  biscuitdeeg in het Nederlands. Image
Leave a Reply

