Recept lasagne met drie soorten paddestoelen en doperwtjes

Het paddestoelenseizoen is begonnen! En daar heb ik meteen gebruik van gemaakt. Gister liep ik van de metro naar mijn Parijse kamertje terwijl ik bedacht wat ik zou gaan eten. In de kast lagen nog lasagnevellen van de vorige bewoonster en het werd hoog tijd weer eens lasagne te eten, nu ik een oven heb. Ik wilde iets nieuws proberen en mijn oog werd getrokken naar de verschillende soorten paddestoelen bij de groentekraam.Ik kocht een paar gewone champignons (die heten hier ‘champignons de Paris’) en wat oesterzwammen (‘pleurotes’). Met nog een bosje peterselie, wat doperwtjes en de gedroogde funghi porcini die ik nog in huis had (altijd fijn, ouders die op bezoek komen en lekkere hapjes meenemen) zag ik al een perfecte lasagne voor me.. En ja, het werkte zeer goed.

Lasagne met paddestoelen en erwtjes (4 personen)

  • Ongeveer 5 vellen lasagne
  • 5/6 champignons
  • 5/6 oesterzwammen
  • Ongeveer 12 stukjes gedroogde funghi porcini (ook wel: eekhoorntjesbrood of cèpes)
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • Twee handjes bevroren doperwten (alvast uit de vriezer)
  • Half glas witte wijn
  • 50 gram boter
  • 2 eetlepels bloem
  • Glas melk
  • Handje platte peterselie
  • Handje geraspte kaas (oude Nederlandse, parmezaan of pecorino)
  • Zout, peper

Image

Week de funghi 30 minuten in een bakje lauw water.
Snipper de ui en knoflook en bak zachtjes in een lepel boter, zo’n vijf tot tien minuten. Snij de champignons en oesterzwammen in niet al te kleine stukjes en bak ze mee, een minuut of tien.
Haal de funghi uit het water, snij ze in stukjes en voeg bij de andere paddestoelen (bewaar het vocht!). Doe er de wijn, erwtjes, zout en een beetje water bij en laat tien minuten pruttelen onder een deksel.
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Maak ondertussen de paddestoelenbechamel: smelt de rest van de boter in een pan en voeg er de bloem bij. Roer met een garde (of vork) tot je een papje hebt en voeg dan in kleine beetjes het weekwater van de funghi en de melk toe. Kijk of het vloeibaar genoeg is en voeg anders meer melk toe. Té vloeibaar? Meer bloem. Breng op smaak met peper en zout.
Hak de peterselie fijn en voeg bij de paddestoelen. Proef of het zout genoeg is. Image
Stel nu de lasagne samen. Vet een bakvorm in met wat boter of olie en maak lagen van lasagne (die je even onder de kraan houdt), paddestoel, lasagne, bechamel, etc. Eindig met de bechamel en wat kaas. Bedek met aluminiumfolie.
Bak 30 minuten in de oven en nog vijf minuten zonder folie, voor een mooi kleurtje. Image

Trouwens:

  • De goedkope versie: laat de oesterzwammen weg, neem meer champignons en vervang het eekhoorntjesbrood door een bouillonblokje met paddestoelensmaak.
  • Je kan hem ook goed van tevoren maken, een paar uur in de koelkast zetten en dan pas in de oven. Als je ‘s ochtends tijd hebt om te koken en ‘s avonds niet, bijvoorbeeld.
  • Als het goed is heeft jouw lasagne een iets beter kleurtje van boven. Ik had niet gezien dat de oven nog op de stand: onderwarmte stond, van toen ik een taart bakte.
  • Helemaal het lasagevirus te pakken? Probeer dan ook de klassieke, groente– of euroshopperversie.
  • Nog een foto. Ik geef toe, lasagne ziet er altijd smakelijker uit als het nog in de ovenschaal zit. Maar het bordje is wel leuk (en heel Parijs: gekocht op een  rommelmarkt hier).Image
One thought on “Recept lasagne met drie soorten paddestoelen en doperwtjes

Leave a Reply

