De magie van pasta en recept spaghetti met citroenroom en kaas

Couscous met groenten, komijn en harissa of rijst met pitte groene curry zijn hartverwarmend lekker, inderdaad. Knapperig, stevig brood met roomboter of kaas ook.. Of een stukje vlees of vis met roomsaus, daar word ik ook erg blij van. Maar zet een goed bord pasta voor mijn neus en ik ben in de hemel, elke keer weer. Zoals regisseur Fellini zei: “Het leven is een combinatie van magie en pasta” (La vita è una combinazione di magia e pasta).Image Neem alleen wat olie en kaas en proef wat voor geweldig spul het is (mits al dente gekookt en genoeg zout toegevoegd natuurlijk). Pasta is typisch studenteneten, maar het is altijd al mijn favoriet geweest. Mijn vader noemde me vroeger het pastamonster, aangezien ik standaard de vraag ‘wat zullen we eten?’, beantwoordde met ‘PASTA’; op mijn derde mijn pasta al met een vork draaide en een bord binnen een paar minuten op kan eten. (Rechts een foto van een gelukkige kokende student op vakantie in Bologna: heerlijke ravioli met pesto bij Osterio del’Orza, tip voor studenten om prijs en lekkerheid!)

 

Gister maakte ik snel als lunch een bord spaghetti. Geïnspireerd op de lemon linguine van Nigella Lawson, maar iets simpeler. De saus is sneller klaar dan dat de pasta kookt, dus perfect voor de student (of niet-student) met haast. Ook in de tentamenweek, want van dit bord krijg je even vijf minuten (of tien, voor de minder gevorderde draaier) geluk tussen je gebikkel door.

Spaghetti met citroenroom en kaas (4 personen)

  • 400 gram spaghetti (of neem het hele pak van 500 gram, als er grote eters bij zijn)
  • 1 citroen
  • Scheut room
  • 1 eidooier
  • Flinke hand geraspte kaas (parmezaan, maar grana, pecorino of oude Hollandse kan ook)
  • Zout, peper

Zet je grootste pan water op en voeg flink wat zout toe. Als je een waterkoker hebt kan je daar eerst je water in koken, dat gaat sneller. Doe de spaghetti bij het kokende water en roer. Doe de kaas, de eidooier en room in een kom. Rasp de citroenschil (alleen het geel, geen wit!) en knijp een citroenhelft uit boven de kom. Voeg peper toe en misschien wat zout (proef, want de kaas is ook al zout).
Doe wat kookwater in een glaasje. Giet de pasta af (proef al eerder dan de tijd die is aangegeven op het pak) als hij al dente is en meng met de saus. Als hij wat droog is kan je het kookwater gebruiken. Image

Trouwens:

  • Ik weet niet of het in Nederland bestaat, die kleine vierkantje kartonnen doosjes met room? Minder lekker dan de potten dikke room die de Franse supermarkt verkoopt, maar wel goedkoop en lang houdbaar. Ik heb het standaard in huis, een aanrader.
  • Heb je geen rasp of citroen in huis? Je kan ook een flesje citroensap nemen. Al voegt de schil wel degelijk iets toe.
  • Ik maak de meeste gerechten hier in Parijs voor mezelf of één iemand extra, maar schrijf ze op mijn blog voor vier. Is dat handig of hebben jullie juist liever hoeveelheden voor twee personen?
  • Nog meer zin in pasta? Hier recepten voor pasta met tomatensaus, pesto, tonijn. Of platte lange pasta in de oven? Groentelasagne, klassieke lasagne, goedkope lasagne of paddestoelenlasagne. Kan je weer even vooruit;)
  • Je hebt ook een religie die het pastafarisme heet, met het Vliegend Spaghettimonster als godheid. Enthousiast meldde ik me aan, maar in plaats van een verering der pasta is het meer een anti-religie. Jammer!

Volg me ook op twitter en facebook!

Leave a Reply

