À la campagne en recept taartje met gezouten roomkaramel

Zo, na twee maanden Parijse drukte en hektiek ben ik een paar dagen à la campagne, in de Bourgogne. Geen opdringerige pinda- en zonnebrillenverkopers, zweetlucht in een te volle metro of getoeter en geschreeuw van straat als je ‘s nachts wil slapen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het geweldig in Parijs, maar even een paar dagen weg is best fijn.
Vooral ook omdat het leven op het platteland vrij simpel is, als student op vakantie. Ik leef van maaltijd tot maaltijd, lees tussendoor wat studieboeken of loop door het bos met mijn Parijse buur, die graag mee wilde vluchten uit de stad. ImageImageImageImage Ondertussen hebben we de boeuf bourguignon en pasta met eekhoorntjesbrood van mijn cher papa al op, vandaag is het tijd om zelf wat te maken. We stookten de houtoven op en bakten een karamelkoek en een rozemarijnbroodje. Karamel met gezouten boter is hartstikke hot in Parijs en de rest van Frankrijk, je ziet het óveral: in ijszaken, als macaronsmaak, in toetjes in restaurants, zelfs in de kleine yoghurtjes in de kantine. De Fransen hebben gelijk ook, deze combinatie bitter-zoet-zout is ook verrukkelijk. Ik maakte deze taart al twee weken geleden voor de housewarming van een Amsterdamse vriend die in hetzelfde Parijse gebouw woont, nu maakte ik hem opnieuw (mijn moeder smelt voor zoute karamel, en je moet wel lief doen als je haar maar een keer per drie maanden ziet).
Nou heb ik vorige keer ook al een zoet bakrecept op mijn blog gezet (de madeleines à la Proust, met thee), maar toch komt er nu ook een. Simpelweg omdat ik jullie deze taart/koek niet kan onthouden.Image

Koek met gezouten roomkaramel
(Voor de koek)

  • 175 gram bloem
  • 115 gram boter (koelkasttemperatuur)
  • 55 gram suiker (gewone of basterd, wat je in huis hebt)

(Voor de karamel)

  • 60 gram zoute roomboter (of gewone boter en een theelepel zout, liefst grofzout)
  • 70 gram suiker (wederom: gewone of basterd)
  • Een flinke eetlepel slagroom of crème fraîche

Verwarm je oven voor op 180 graden. Snij de boter in blokjes en doe met de bloem, suiker en een snuf zout in een kom. Kneed een minuut of tien, voeg eventueel een drupje water toe. Echt egaal wordt het niet, het blijft wat kruimelig.
ImageVet een klein taart- of ovenschaaltje in met boter of leg een stuk bakpapier op een bakplaat. Zie de foto’s: in het eerste geval krijg je meer een taartje, in het tweede een koek.
Verdeel het deeg over de vorm en laat een randje opstaan. Omdat het deeg erg kruimelig is, kan je best steeds een klein stukje nemen, dat plat maken en het op de bodem drukken.

Bak zo’n twintig tot dertig minuten in de oven, hij moet mooi bruin zijn.Begin de laatste tien minuten met de karamel: doe de boter en suiker in een pannetje en laat smelten. Voeg dan de room toe en meng. Nou kan je kiezen tussen twee soorten karamel: de échte (die wordt hard), of de zachtere, die op fudge lijkt. Roer niet voor het eerste geval en wel voor het tweede geval, zo simpel is het. Doe dit een minuut of tien, terwijl het vuur middelhoog staat ( blijf in de buurt). Op een gegeven moment begint het mengsel karamel te worden en is het licht- tot middenbruin. Haal van het vuur en verdeel snel over de koek, anders wordt de karamel hard en kan je hem niet meer smeren.
Laat minstens een uur in de koelkast opstijven.

Image Trouwens:

  • Het rozemarijnbroodje staat op moment van schrijven nog in de oven, dus of die gelukt (en blogwaardig) is blijft nog afwachten.
  • Bakken leuk maar geen tijd door studie en wel zin lekker te eten? Misschien is een snel linzenhapje, paprikastoofpotje of pompoensoep iets?
  • Ja, mijn taartje is iets te donker aan een kant, dat komt omdat de temperatuur van de houtoven erg slecht te regelen is.
  • Nog even een mooi laatste plaatje:
Image
Volg me ook op twitter en facebook!
3 thoughts on “À la campagne en recept taartje met gezouten roomkaramel

Leave a Reply

