Friuliaans koken met Giulio en recept zoete gnocchi met pruimen

Nieuwe gerechten, eetgewoonten en ingrediënten leren kennen is een van de leukere dingen in het leven. Nog interessanter (én gezelliger) is om dat te doen met mensen uit andere landen en culturen, die ik hier in Parijs veel vaker tegenkom dan dat ik in Amsterdam deed. Zo ik een tijd geleden nog kookte met Veronica, deed ik dat laatst met Giulio. Ja, ook een Italiaan. Er zijn er nou eenmaal veel hier en ze houden van eten en koken. Ik heb alleen een foto van de handen van Giulio terwijl hij kookt, maar op deze foto staan we wel allebei, tijdens de nuit blanche. Hij zit rechts van mij (ik heb stippen aan).ImageNou ben ik vaak in Italië geweest en kook ik vaak Italiaans, omdat het een van de lekkerste keukens ter wereld is (toch?). Toch kende ik het gerecht van deze Noord-Italiaan niet. Giulio komt uit Friuli (stad: Triëste), vlakbij de grens met Slovenië. Lange tijd was dat gebied Oostenrijks en dat merk je goed in deze gnocchi de susine, waar pruim en kaneel doorgaat.
Giulio maakte de gnocchi zelf maar twee keer: een keer bij mij en een keer de avond van tevoren, om te oefenen. Toen ik na afloop vroeg of de gnocchi net zo lekker waren als van zijn moeder zei hij meteen: ‘nee’. Ach, Italianen en hun moeders.. Giulio had alleen gebeld, dus dat viel nog mee. Het kan nog erger: vriend Jesse die in Krakau zijn Erasmusuitwisseling doet kookte laatst risotto met drie Italianen. De moeder van Riccardo keek mee via skype en gaf aanwijzingen.

Gnocchi zijn over het algemeen kleine balletjes van harde tarwe en soms aardappel die je eet met een pastasaus, maar deze waren een stuk groter en de pruim bevond zich in het midden. Het was lekker, maar ik zou het eerder als toetje dan als hoofdgerecht nemen. Aan de andere kant zijn er veel Nederlanders die als avondeten pannenkoeken met stroop of suiker eten, dus misschien vinden jullie het wel een goed avondmaal!

Gnocchi de susine (hoofd- of nagerecht voor 2 personen)

  • 2 flinke aardappels
  • 2 pruimen
  • Een halve eetlepel suiker
  • Kaneel
  • 60 gram meel en wat extra om mee te kneden
  • 1 eidooier
  • 25 gram boter en nog wat om in te bakken
  • Stukje oud brood of paneermeel

Schil de aardappels en kook ze met zout. Van Giulio moesten ze in het geheel gekookt worden (want zo doet zijn moeder het), maar van mij mag je ze ook in stukken snijden, dat gaat een stuk sneller.
Snij de pruimen in de lengte door de helft en haal de pit eruit. Doe in een pannetje met wat water, tot ze net onderstaan en voeg de suiker en twee snuffen kaneel toe. Laat zachtjes pruttelen. ImageGiet de aardappels af als ze gaar zijn en prak ze fijn, met een stamper, een vork of je handen.
Zet een middelgrote pan water met zout op. Image
Maak je aanrecht schoon en strooi er wat meel op, zodat je daarop kan werken. Leg de geprakte aardappel op het aanrecht en maak er een kuil in. Doe daar de meel, het ei, een snuf zout en 50 gram boter in stukjes in. Kneed goed. Verdeel het deeg in vieren en pak een deel, waar je een kuiltje in maakt. Hier leg je een pruim (of, als dat niet past, de helft van een pruim) Imagein, met wat sap en een snufje kaneel. Vouw goed dicht en draai nog een paar keer rond, met wat meel op je handen. Doe dit ook met de andere drie hoopjes deeg. Kook de vier gnocchi in het water, ze zijn goed als ze boven komen drijven (een minuut of zeven).
Bak ze vervolgens in boter met wat paneermeel of geraspt oud brood.
Serveer met wat pruimensaus en kaneel. Image

Trouwens:

  • Je kan de aardappels ook met schil koken en die schil er na afloop af trekken.
  • Over Italiaanse moeders: toen Giulio het huis uit ging verloor hij twintig kilo. Twintig!
  • Wat ook goed werkt (maar vertel het niet aan Giulio’s moeder!!): bakken met wat boter, suiker en rozenwater. Dat deed ik de volgende dag met de gnocco die over was, we hadden namelijk veel te veel gemaakt (ik heb nu de hoeveelheden gehalveerd, kan je nagaan).
  • Goed idee eigenlijk, oud brood raspen om zo paneermeel te maken, nooit over nagedacht!
  • UPDATE: Ik bedenk nu (een paar maanden later) dat je net zo goed de aardappels uit het water kan scheppen en dat kookwater opnieuw kunt gebruiken om de gnocchi te koken. Scheelt weer.

Volg me ook op twitter en facebook!

Leave a Reply

