Niets flauw en slap: Recept broccoli uit de pan en broccoli en aardappel uit de oven

Ik woon best in een maffe buurt hier. Naast de hippe koffiebar met bagels en dure koffie zit een winkel waar je verse eieren en kippen kan halen. De kippen zijn helemaal vers, want ze leven nog. Als je de supermarkt aan de overkant uitstapt hoor je het geschreeuw van de beesten al, die aan hun poten bungelend naar huis worden genomen (ik heb er overigens nog geen in de metro gezien).Image
Geen kip vanavond, en ook geen uitgebreide blog. Gewoon even twee fijne recepten voor de doordeweekse dinsdag. Met broccoli. Want broccoli is hartstikke lekker, mits je het lekker klaarmaakt. Ik snapte vroeger nooit waarom klasgenoten de groente niet lekker vonden, tot ik een keer bij iemand bleef eten en platgekookte, zoutloze broccoli kreeg voorgeschoteld. Ai. Nee, dat hoe ík het altijd thuis kreeg: gebakken in olijfolie met een teen knoflook, zodat de stronkjes (én steeltjes!) knapperig en bijna karamellig worden.

Hier in Parijs heb ik een oven (Halleluja!) en ik probeerde of broccoli ook lekker wordt in de oven. Ja hoor!

Gebakken broccoli uit de pan (2 personen)

  • Een halve of hele broccoli (ligt eraan wat je nog meer eet)
  • Een teen knoflook, gepeld en geplet (er gewoon hard op slaan)
  • Olijfolie en zout
  • Eventueel, als je het in huis hebt: wat tijm/rozemarijn of een drupje vissaus

Snij de broccoli in stukken, met aan elk stukje een roosje groen en een steeltje (dat kan je dus ook eten). Zorg ervoor dat elk roosje een platte kant heeft, dan past ie straks mooi in de pan.
Laat je grootste koekenpan warm worden en giet er ruim twee eetlepels olie in. Leg de stukjes groente naast elkaar in de pan, samen met de teen knoflook. Bestrooi met zout. Zet er een deksel op en laat zo’n twintig minuten op middelhoog vuur bakken, draai de stukjes soms om. Heb je geen deksel die past? Voeg dan af en toe wat water toe. Voeg nog wat kruiden of vissaus toe, als je wilt.

Gebakken broccoli en aardappel uit de oven (2 personen)

  • Een halve broccoli
  • Twee aardappels
  • Een ui
  • Een teen knoflook, geplet
  • Olijfolie, zout en peper
  • Eventueel: tijm/rozemarijn/oregano

ImageVerwarm de oven voor op 200 graden. Snij de broccoli in stukken, maar scheid de stronk en roosjes. Snij de stronk in langwerpige plakken en de roosjes zo dat ze een platte kant hebben. Snij de ui in dikke plakken en de aardappel in een soort frietvorm.
Spreid de aardappels en de stukjes stronk uit over een bakplaat en besprenkel met twee eetlepels olijfolie, zout en peper. Zet 15 minuten in de oven. Haal de bakplaat eruit en leg de broccoliroosjes, ui, knoflook en eventueel kruiden erbij. Meng, maar verspreid daarna weer goed. Laat in twintig tot dertig minuten gaar worden

Image. Trouwens:

  • De andere helft van de broccoli blijft wel even goed met een stukje plasticfolie, in de koelkast. Kan je mooi gebruiken door pasta, een curry of couscoussalade.
  • Lekker met een stukje vis, vlees, falafel of kikkererwtenstamppotje. Simpeler? Een gebakken, geklutst of gekookt eitje.
  • Helaas had ik mijn camera niet bij me toen ik langs die kippenwinkel liep, dus je zult me moeten geloven.

Volg me ook op twitter en facebook!

One thought on “Niets flauw en slap: Recept broccoli uit de pan en broccoli en aardappel uit de oven

Leave a Reply

