Makkelijk koken in december deel 1: recept gevulde champignons à la Lil

Oeioei, alweer bijna twee weken dat ik mijn laatste blog schreef! Druk, druk! En ik ben vast niet de enige, want december is voor iedereen altijd een opeenstapeling van ‘dingen-moeten-doen’: van studeren tot cadeautjes kopen, van dichten tot kerstmarkten bezoeken en van presentaties geven tot muziek maken – de muzikanten onder de lezers weten dat december dé periode van repetities en concerten is.
Door de drukte heb ik wél drie snelle maar lekkere recepten ontdekt, die ik nu mooi met jullie kan delen. Heb je tenminste wat lekkers te eten tussen alle drukte door.

Image

Het eerste recept is niet van mij, maar van mijn vriendin Liljana, die me een paar weken geleden in Parijs kwam opzoeken. Lil kan goed koken (haar soto soto is verrukkelijk) en ik verheug me nu al op het moment dat ik terug ben in Amsterdam en we rijsttafel gaan maken en eten. In mijn Parijse kamertje ontvingen we samen vijf van mijn Erasmusvrienden en kookten we voor ze. Lil maakte gevulde champignons als voorgerecht, heel makkelijk, heel lekker (je hebt wel een oven nodig):

Gevulde champignons met blauwe kaas (voorgerecht 2 pers/hoofdgerecht 1 pers)

  • 4 champignons (neem de grootste die je kan vinden)
  • Stuk blauwe kaas (zachte, zoals Gorgonzola, Saint-Agur of Roquefort)
  • Handje platte peterselie of bieslook
  • Peper
  • Eventueel een beetje room

Verwarm je oven voor op 180 graden. Snij de steeltjes uit de paddestoelen. Meng de kaas met het kruidje en zwarte peper, en als je hebt wat room. Vul de paddestoelen met de kaas, leg ze in een ovenschaal of – plateau op bakpapier. Zet 15-20 minuten in de oven, hou ze in de gaten.

 Image 

Trouwens:

  • Roquefort is sterker dan de andere twee blauwe kazen en kan wel wat room gebruiken.
  • In principe is de blauwe kaas zout genoeg voor de champignons. Gebruik je echter weinig kaas en veel room, proef dan of er geen zout bij moet. 
  • Lekker als je ze als voorgerecht eet: een handje rucola of veldsla met wat azijn/olie of vinaigrette, en als je hebt (chique) een paar pijnpoompitten.
  • Lekkers als je ze als hoofdgerecht eet: met een linzenprutje (kan je mooi de steeltjes van de champignons in verwerken) en een stukje brood of een beetje rijst.
  • Hier zaten we dan, met zeven personen in mijn kamertje. De foto is niet ideaal, maar iedereen staat er wel op (behalve de fotograaf/kokende student zelf): Image

 

Makkelijk en snel recept nr 2 komt morgen! 

Volg me ook op twitter en facebook.

Leave a Reply

