Makkelijk koken in december deel III: recept gebakken andijvie

Hierbij nog een makkelijk en redelijk snel recept voor de decemberdrukte. Op alle culysites is iedereen al bezig met kerstmenu’s, maar ik zit hier nog heftig in de presentaties, kerstconcerten en afscheidsfeestjes. Dus eet ik al een paar dagen hetzelfde, bij gebrek aan nieuwe boodschappen. Ik had namelijk een oneindige bos andijvie, die vandaag toch op is gegaan.

ImageVoor een internationaal Thanksgivingdiner twee weken geleden besloot ik Hollands trots te maken: andijviestamppot. Ik maakte het maar een keer eerder in mijn leven, voor een Franse buurjongen. Toch gek, want stamppot is eigenlijk ideaal studentenvoer: goedkoop, super simpel en vullend. Omdat ik aanneem dat de meesten wel een stamppot in elkaar kunnen flutsen (zo niet, laat het me weten! Dan maak ik er een blog over), hier een ander recept met andijvie, want zo’n bos is enorm.
Ik ging vier winkels af voor ik de scarole (zo noemen ze hem hier) had gevonden en vond eerst de drie euro voor één bos veel, maar het bleek mee te vallen: naast de ruime portie stamppot eet ik er nu al meer dan vijf keer van. Niet geprakt met aardappels, maar gebakken in de pan, hartstikke lekker!

Gebakken andijvie (1 persoon)

  • Stuk of 8 andijviebladeren (of meer, het slinkt erg)
  • Een ui
  • Een teen knoflook
  • Wat roomkaas (of feta, of geitenkaas)

Snij de ui in ringen en hak je knoflook fijn. Snij de andijvie in dunne sliertjes. Bak de ui in olijfolie tot hij glazig wordt en bak dan de knoflook voor twee minuten mee. Bak de andijvie in porties mee (dus steeds een handje erbij) en laat nog zo’n 5-10 minuten onder een deksel zachtjes gaar worden. Breng op smaak met zout en peper en laat de roomkaas even meesmelten.
Lekker met rijst, aardappelen, brood, kikkererwten, vlees, vis. Ja, eigenlijk alles wel.

Image

Trouwens:

  • Ik at het steeds wat anders. Gister bijvoorbeeld met (geweekte) gedroogde paddestoelen. Die liet ik even meebakken en vervolgens liet ik het geheel wat pruttelen met het weekwater.
  • Op de foto: gebakken andijvie met wat ham en een kikkerwertwenstamppot. Ook al zo makkelijk.
  • Ook lekker met wat stukjes parmezaanse kaas (of andere oude kaas).
  • De andijvie is een beetje bitter. De ui zorgt al voor wat zoetigs, maar als je meer wil kan je wat ketjap toevoegen, meer ui of gewoon een snuf suiker.
  • Als je een wok hebt (en goed vuur, dus niet zo’n belabberd elektrisch plaatje), kan je ook het vuur hooghouden, alles alleen wokken en het niet laten sudderen.
  • De twee andere makkelijke decemberrecepten vind je hier (gevulde champignons) en hier (kool in kokosmelk).

Volg me ook op twitter en facebook.

One thought on “Makkelijk koken in december deel III: recept gebakken andijvie

Leave a Reply

