Gelukkig nieuwjaar vanaf de sacré coeur! En recept ovenschotel met aubergine, courgette, tomaat en geitenkaas

Eerste blog van 2014 en dus: gelukkig nieuwjaar allemaal! Ik heb mijn blog bijgewerkt en vanaf nu kan je rechts op mijn hoofdpagina bij ‘categorieën’ al mijn recepten vinden, handig ingedeeld (ordelijk hè).
ImageIk ging zelf het nieuwe jaar spetterend in met mijn vier liefste Amsterdamse vrienden bij de sacré coeur. Aangezien we niet de enigen waren en we niet ècht op tijd van huis waren gegaan was er geen plek op te trappen meer en klommen we onhandig over een hekje om op een heuveltje te gaan staan. Een blubberig heuveltje. In de eerste vijf minuten van het nieuwe jaar ging er al zoveel mis dat de rest van 2014 alleen maar mee kan vallen. Na wat onduidelijkheid door anderslopende horloges en telefoon besloten we maar dat het middernacht was. Tijdens het knuffelen vielen de eerste twee al in de modder. Vervolgens viel de derde bij het openen van de champagne, waardoor de rest een champagnedouche kreeg. De overige twee – waaronder ik – waren wanhopig aan het proberen de geïmporteerde sterretjes aan te steken met een grote doos lucifers. Na vele malen het vlammetje na twee seconden uit te zien gaan besloten we iemand met een aansteker te zoeken. Na glibberend en vallend van het heuveltje te lopen en wederom onhandig over het hek te klimmen vonden we een aardige Fransman met een aansteker. Ook hij had wat moeite maar kreeg toch de sterretjes aan, waarna de sjaal van een van ons in de fik vloog.
Je snapt het al, hilariteit alom.

Image

Voor dit alles hadden we in mijn Parijse bovenkamertje gegeten en gedronken. Niet alleen maakte ik mijn hartige taart met parmaham en bloemkool met tahinsaus, maar ook aubergines uit de oven. Naar een recept van Ottolenghi, maar aangezien ik het echte recept pas opzocht na het boodschappen doen werd het een simpele variant: in plaats van de yoghurtsaus nam ik crème fraîche met wat rozenwater. Maar wel de granaatappelpitjes.

ImageNa vijf dagen ben ik weer in alleen in Parijs en verplicht te studeren voor mijn aankomende vijf examens. Nu lag er nog een halve aubergine en wat geitenkaas van oudjaar en daar maakte ik iets heel lekkers van. Tja, hoe te noemen? Melanzane alla parmigiana zonder mozzarella maar met geitenkaas en courgette? Moussaka zonder gehakt, aardappel of bechamel (dan blijft eigenlijk alleen de aubergine over hè..). Of een vegetarische lasagne zonder lasagne? Misschien komt ovenschotel het meest in de buurt, maar dat is zo allerhande. Nou goed, noem het als je wil, het is lekker. Maar eigenlijk ook Heel Slecht. Wie eet er nou aubergine en courgette in de winter? Toch is het heel verleidelijk als ze gewoon in de supermarkt liggen, helemaal met de huidige zachte temperaturen. Wees je eigen geweten en sla het recept anders op voor in de zomer.

Ovenschotel met aubergine, courgette, tomaat en geitenkaas (2 personen of 2×1 persoon – voor de volgende dag)

  • Halve aubergine
  • Kleine courgette (of een halve grote)
  • Blik tomaten
  • Teen knoflook
  • Halve bûche (zo’n lange rol) geitenkaas
  • Handje parmezaan (of andere oude kaas)
  • Olijfolie, zout, rode/zwarte peper, kruidje voor in de tomatensaus (basilicum of rozemarijn bijvoorbeeld)Image

Verwarm de gril van je oven voor op 200 graden. Snij de aubergine in niet te dikke plakken (in de lengte of breedte, wat je wil). Leg een stuk bakpapier op een bakplaat en order daar de aubergine op, naast elkaar. Besprenkel met wat zout en olijfolie en zet 30 minuten onder de gril.
Maak ondertussen tomatensaus. Pel een teen knoflook, sla erop en bak even in een flinke drup olie in een koekpan. Voeg het blik tomaten toe en plet ze kapot met een houten spatel. Laat zo’n twinitg minuten zachtjes pruttelen en breng op smaak met zout, een beetje suiker, eventueel een beetje rode peper of anders pittigs en een kruidje als rozemarijn of tijm.
Snij de courgette in dezelfde maat plakken als de aubergine.
Haal de aubergine uit de oven, leg de plakjes op een bord maar laat het bakpapier liggen. Doe daar de courgette op en bak een kwartier op dezelfde stand (zout is niet nodig).
Snij de geitenkaas in stukjes.
Vet een ovenschaaltje in. Leg de plakjes aubergine op de bodem, bedek met de helft van de tomatensaus, verkruimel hier de helft van de geitenkaas over, leg vervolgens de courgette neer en eindig met de rest van de tomatensaus, geitenkaas en parmezaan.
Bak 15 minuten in de oven.

Trouwens:

  • Zo ik in mijn vorige blog tipte de pijnpoompitten over de pasta te vervangen door gebakken paneermeel (ivm kosten), zo deed ik dat ook bij de bloemkool met tahin.
  • Nu staan mijn categorieën nog in alfabetische volgorde, maar ik heb ze liever op een zelf-gekozen volgorde (eerst voor-hoofd-toe en dan de rest). Weet iemand hoe dat moet?
  • Als je geen oven hebt kan je de aubergine en courgette ook gewoon in de koekenpan met genoeg olijfolie bakken. Alhoewel, dan kan die ovenschotel ook niet gebakken worden natuurlijk. Goed, als je geen grilstand hebt dan.
  • Ik had aan de helft al genoeg, maar als je hongerig bent kun je er wat brood bij eten. En groene sla vult niet maar is natuurlijk wel lekker.
  • Ook grappig: Frankrijk doet niet of nauwelijks aan vuurwerk. In Parijs was het nauwelijks. Er werden in totaal zo’n dertig pijlen bij de sacré coeur afgevuurd en elk ging gepaard met luidkeels gejoeg en ge-‘ooooh’.
  • Nou, hup, als afsluiter nog een leuke nieuwjaarsfoto. Let niet op de rommel.Image

Volg me ook op twitter en facebook!

3 thoughts on “Gelukkig nieuwjaar vanaf de sacré coeur! En recept ovenschotel met aubergine, courgette, tomaat en geitenkaas

  1. Hoi Charlotte! Klinkt als een geweldige nieuwjaarsviering 😉 Ik had hetzelfde probleem met de categorieën, uiteindelijk heb ik ze genummerd om ze in de juiste volgorde te krijgen. En vervolgens weer de widget verwijderd omdat ik de nummers niet mooi vond. Dus mocht iemand dé tip hebben, ik lees mee! Groetjes Marjolein

Leave a Reply

