O oven! En recept witlof en aardappel met blauwe kaas

Image

Over twee weken moet ik terug naar Nederland, dan kook ik weer in mijn eigen keuken en blog ik vanuit de witte container, uitkijkend over het IJ (nu ja, als je je nek heel erg uit het raam steekt). Dat ik een jaar in Amsterdam heb kunnen wonen zonder een oven snap ik nu totaal niet meer, na deze vijf heerlijke ovenmaanden in Parijs, waar ik overigens een heerlijk, lief, schattig keukentje heb. Ik ga hem missen.Het eerste dat ik ga doen als ik thuis ben is dan ook een klein oventje zoeken op marktplaats (of als een lezer er nog een over heeft hou ik me ook aanbevolen!)
Groenten worden er lekker in (zoals deze broccoli, maar ook pompoen, venkel, selderijknol, wortel en meer), ovenschotels of lasagnes zijn niet te maken zonder, om met maar niet te hebben over werkelijke baksels.

Hier een recept voor de studenten met oven: een probeersel van afgelopen week dat wonderbaarlijk goed uitpakte: witlof en aardappel met blauwe kaas uit de oven. Ik kookte de aardappels wel voor, maar je zou ze ook rauw in de oven kunnen doen – met een flinke voorsprong op de lof dan.Image

 Witlof en aardappel met blauwe kaas (1 persoon)

  • 1 stronk witlof
  • 1 aardappel
  • Klein stukje zachte blauwe kaas (roquefort/gorgonzola)
  • Scheutje room
  • Balsamico-azijn, zout, peper

Snij de aardappel in dikke lange plakken en kook ze gaar in gezouten water. Snij de witlof twee keer door in de lengte (dat je vier lange kwarten hebt). Verwarm je oven op 200 graden, als je hebt op de grilstand.
Neem een ovenschaal of bakplaat (doe er bakpapier of een drupje olie/boter in) en leg daar de witlof in, met een scheutje balsamico. Gril drie minuten. Haal uit de oven en leg de aardappel tussen de witlof in. Brokkel de blauwe kaas erover en giet er nog een gulle scheut room bij. Draai er wat peper over en zet in de oven tot de kaas gesmolten is – in zo’n 5 à 10 minuten.

Trouwens:

  • De hoeveelheden zijn makkelijk te vermenigvuldigen, dus pas vooral aan het gezelschap aan.
  • Heb je geen balsamico? Een beetje suiker of honing werkt ook.
  • Lekker met een groene salade.
  • Zelf niet geprobeerd, maar werkt vast ook goed: met wat rauwe ham in snippers erop. Dan wordt het een soort ‘witlof-ham-kaas’ in een nieuw jasje.
  • O, of wat walnoten erbij, dat lijkt me ook erg lekker.

Volg me ook op twitter en facebook!

9 thoughts on “O oven! En recept witlof en aardappel met blauwe kaas

  1. Ja, die walnoten vind ik natuurlijk een heel goed idee 😉 ! En als je de aardappelen rauw in de ovenschaal doet en overgiet met mengsel van hete melk met tijm, nootmuskaat, zout, peper gaart hij heerlijk snel! (sorry, geen oven over).

  2. Wat leuk, jouw ovenliefde brengt me weer terug naar onze studentenkeuken. Wij hadden het allerkleinste Tefaloventje. Lasagne, appeltaart, kruidnoten, aardappelkroketjes, paddestoelenpaté. Eindeloos! Laatst zag ik hem staan voor 20 euro bij de Blokker… ik had hem bijna meegenomen! 🙂

Leave a Reply

