Lunchtips deel II : zonder brood!

Een van de dingen die ik in Parijs leerde van de buitenlanders waar ik mee studeerde is dat een lunch niet persé een bruine boterham met kaas hoeft te zijn. Alle mensen die ik sprak – van Fransen tot Duitsers en van Colombianen tot Italianen – waren verbaasd te horen dat men in Nederland koud luncht. Het verandert misschien een beetje door de haast die iedereen tegenwoordig heeft, maar over het algemeen eet men de hoofdmaaltijd van de dag ‘s middags, en niet s’ avonds. Zoals een Italiaanse zei: ‘s avonds eet je wat vlees en sla, anders ligt het te zwaar op de maag. Hier moet natuurlijk bij genoteerd worden dat het typische Italiaanse avondmaal later wordt genuttigd dan de typische Hollandse 6 uur (al zullen er weinig Nederlandse studenten nog om 6 uur eten?)
Nou heb je in andere landen de mogelijkheid om s’middags warm te eten, wat je vaak van Nederland niet kunt zeggen. Een kantine met goedkope warme maaltijden bijvoorbeeld. Maar veel studenten die ik sprak eten niet in de kantine, maar maken thuis een maaltijd en nemen dat mee voor in de pauze. Pasta, een salade, wat couscous, dat soort zaken.

Daar zat ik dan, naast mijn Spaanse klasgenootje dat elke pauze een bakje met de meest lekkere dingen tevoorschijn haalde. En ik met een stuk stokbrood met wat kaas of ham, waarna ik gegarandeerd na twee uur weer honger had. Ik besloot me aan te passen aan mijn medestudenten en heb de helft van mijn Parijse semester nauwelijks geluncht met brood maar des te meer met meegebrachte bakjes. Of als ik thuis was kookte ik wat. Image(op de foto geen lunch op de universiteit, maar een Thanksgivingdiner met mensen van over de hele wereld)

Nou is een bakje eten natuurlijk ook niet warm, maar het is toch een groter feest tijdens de lunch dan de eeuwige boterham. Je kan ervoor kiezen omdat je minder brood (koolhydraten) wil eten, maar dan moet je natuurlijk ook geen couscous of pasta gebruiken. Hier wat ideeën om je eeuwige lunch eens wat variatie te geven.Image

Basis
Kook wat pasta, couscous, rijst, quinoa, linzen, kikkererwten of bonen (of neem een van de laatste drie uit blik). Zout en maak eventueel meer op smaak met kruiden (zo doe ik bij couscous en quinoa bijvoorbeeld altijd wat citroensap, komijn en rode peper). O ja, maïs is ook een goede tip.

Groente
Snij (gedroogde) tomaat, komkommer, selderij, paprika, courgette, aubergine, broccoli, bloemkool, gekookte biet, venkel, champignons in stukjes. Sommige bak of kook je even . Ook een goed idee: standaard een zak doperwtjes, spinazie of sperziebonen in de vriezer hebben en daar een handje van meekoken met je basis (zie boven). Ook een handje groene sla of rucola is lekker fris.

Extra’s
Voeg wat kaas toe: geitenkaas en feta doen het goed met couscous en quinoa, mozzarella is lekker bij pasta, parmezaan of andere harde kaas juist weer in een groene salade.
Vlees kan ook: ham in stukjes, wat spekjes bakken. Of misschien heb je nog een restje van de dag ervoor. Ook lekker: tonijn (en stukjes augurk!) of gerookte zalm, mocht je dat lekker vinden (ik niet, maar ik ben open-minded).
Walnoten, hazelnoten, amandelen zijn allemaal erg lekker in couscous. Pijnpoombitten zijn misschien wat duur maar overal goed in.
Lekker als ‘topping’ (wat een hip woord tegenwoordig hè): verse kruiden als munt, peterselie, koriander of basilicum.

Belangrijk: meng de ingrediënten vooral nog niet als je alles voorbereidt. Leg de basis onderop en de groenten en extra’s daarboven, zodat alles niet erg zompig wordt. Als je de basis alvast goed aanmaakt met zout, citroen en olie krijgt de rest straks ook genoeg smaak. Voeg misschien wel wat zout aan de groenten toe.
Soms is mayonaise ook lekker, bijvoorbeeld bij tonijn en maïs. Of een vinaigrette, bij linzen of groene salade bijvoorbeeld.
Ik had ook een keer couscous, gebakken pompoen en een flinke klont humus. Lekker.Image

Trouwens:

  • Een gevulde omelet (met groenten, aardappel, kaas, maïs, ham, spek, noem maar op) is koud ook best lekker.
  • Je kan ook, als je alleen bent op een avond, twee keer zoveel eten maken en de rest de volgende dag meenemen.
  • Waarom staan er geen magnetrons in kantines van universiteiten, voor publiekelijk gebruik? Dan kon je je hapje nog opwarmen ook.
  • Vergeet geen vork. Ik vergat vaak een vork.
  • Hou je toch meer van brood? Kijk bij mijn andere lunchtips voor variaties in je broodlunches.

Volg me ook op twitter en facebook!

3 thoughts on “Lunchtips deel II : zonder brood!

  1. Toff! In Japan is het trouwens ook gebruikelijk. Zij maken zogeheten ‘bento’s’ ofzoo (moet je eens opzoeken,zulke leuke ideetjes<3) Zij geven er nog een leuke twist aan door je eten heel schattig te maken:p ik denk er de laatste tyd ook meeer aan om m'n lunch wat grootser en feestelijker te maken xd tmaakt me meteen bly #yaay

  2. Linzen uit blik.
    Doperwten uit de vriezer.
    Olijfolie, azijn en zout naar smaak.
    Paar rondjes in de magnetron.

    Je zou er een paar spekjes doorheen kunnen bakken, of een worstje erbij. Supergezonde basis.

Leave a Reply

