Romeins koken met Noémie en Anna Rita en twee recepten voor pasta carbonara

ImageEn weer Italiaans! Twee meiden uit Rome dit keer, Noémie en Anna Rita. Ze wonen samen in een klein appartementje, dat ze om de grootte het barbiehuis noemen.
Beide dames zijn voor hun studie bij hun oma in Rome ingetrokken. Vooral de nonna van Anna Rita : Nonna Flavia is befaamd bij alle vrienden om haar kookkunsten. Maar in Parijs moet er zelf worden gekookt, wat de twee met veel plezier doen. Er werd besloten de typisch Romeinse carbonara te maken, en deze kooksessie was de meest professionele van alle gastkoks tot nu toe. De boodschappen waren al in huis, het recept was keurig in het Italiaans en Frans voor me opgeschreven en de tafel was met een mooi blauw kleedje gedekt.
In eerste instantie dacht ik: lekker, carbonara, maar niet echt nieuw. Het was het eerste gerecht dat ik zelf kon maken (het is namelijk doodsimpel) en nog steeds een van mijn favorieten. Toch was het interessant, want Noémie et Anna Rita maken carbonara anders dan ik gewend ben. Zij koken pasta, klutsen eieren en kaas en zetten de boel daarna nog even op het vuur. Huiverend vertrouwde Noémi me toe dat er ook mensen zijn die het ei rauw door de pasta mengen – mijn versie. Na wat vragen bij andere Italianen (waaronder Romeinen) blijkt dat mijn versie de traditionele is. Je kookt pasta en mengt dat met rauw ei, dat stolt door de hitte van de pasta. De versie van Noémie en Anna Rita is meer omeletachtig.Image

Aan jou de keus!

Carbonara à la Noémie en Anna Rita

  • 400 gram spaghetti
  • 4 eieren
  • 75 gram parmezaan
  • 150 gram spekjes
  • Zwarte peper

Zet een grote pan water met zout op.
Bak de spekjes in een grote koekenpan of wok. Je kan een drup olijfolie nemen, maar er komt al genoeg vet uit het vlees. Klop de eieren los met de parmezaan.
Kook de pasta en giet af. Doe bij de spekjes en voeg de eieren al roerend toe. Blijf even roeren op laag vuur en draai er peper over.Image

 Image

Carbonara à la Charlotte

  • 400 gram spaghetti
  • 150 gram spekjes
  • 2 eieren
  • 100 gram parmezaan
  • Teen knofook
  • Zwarte peper

Zet een grote pan water met zout op. Pel de knoflook en snij in dunne plakjes. Bak de spekjes in een klein pannetje en voeg na een paar minuten de knoflook uit.
Kluts de eieren in een grote kom met de parmezaan en voeg het spek en wat peper toe.
Kook de pasta, giet af en doe in de kom. Hussel goed en snel.

Trouwens:

  • Normaal hoort carbonara met spaghetti. De buurtsuper had echter geen spaghetti van Barilla en een goed pastamerk is belangrijker dan de vorm, volgens de Italianen en mij.
  • Dit keukenkastje zat vol met lekkerheden (chocola, chips). Als waarschuwing hadden ze er een briefje op geplakt: non aprire – ingrasserai: niet openmaken – je zal dik worden. Image
  • Voor het koken van de pasta gebruikt Noémie standaard grofzout, niet ons keukenzout. Ze kon me niet echt uitleggen waarom maar al mijn Italiaanse vrienden hier doen het ook zo.
  • Fransen doen nog een drup room door de carbonara.

Volg me ook op twitter en facebook!

One thought on “Romeins koken met Noémie en Anna Rita en twee recepten voor pasta carbonara

Leave a Reply

