Kokende student terug in Amsterdam en recept spruitjessalade

Zo. Toen was mijn Parijse avontuur over. Zes maanden verbleef ik in de geweldige stad, en ik heb er hele leuke mensen ontmoet, mijn Frans zeer verbeterd en geleerd hoe je alles in je studie moet benaderen via een drie-delig plan, dat je met een krijtje op een ouderwets bord schrijft. La façon française. O, en vergeet mijn acht gastkoks (Veronica, Aajay, Giulio, Susana, Igor, Ruth, Noémi en Anna Rita) niet, waar ik mee heb gekookt en die ik heb uitgehoord over eten en eetcultuur in hun land.
Overigens heb ik nog twee gastkoks in concepten staan, een Spanjaard en een groep Italiaanse meiden, dus hou me in de gaten.

P1030251Ook in Amsterdam dient er gegeten (en dus gekookt) te worden. Mijn eerste bereiding was een zoete aardappel-paprikasoep, omdat ik mijn staafmixer zo had gemist. Ik serveerde er een spruitjessalade bij. Spruitjes ja. In een salade.
Nou schijnen spruitjes nog steeds bij veel studenten (en andere mensen) bekend te staan als vieze, stinkende, platgekookte groene smurrie. Ik vind ze echter heerlijk! Je moet ze alleen niet platkoken, maar in een curry doen. Of met cashewnoten en gember maken. Het idee van een salade kwam van de Duitse Felix die ik in Parijs kende. Ik heb het recept wat aangepast, want hij wilde de spruitjes 25 minuten koken, terwijl ik ze na een kwartier al gaar vond. Ook gooide hij zijn gehele kruidenkastje in de dressing, wat me een beetje overbodig leek. Maar volgens een vriend deden zijn Duitse huisgenoten ook altijd tien verschillende specerijen door gerechten (die dan niet Indisch of Indiaas waren, want daar hoort het), dus misschien is het gewoon een cultuurverschil. Doe vooral als je wilt.

Image

Spruitjessalade (1 persoon)

  • Twee flinke handen spruitjes
  • Een kleine tomaat
  • Een teen knoflook
  • Een halve ui
  • Een handje walnoten
  • 3 el Olijfolie, 1 el azijn, zout, peper, suiker, komijn, koriander, chilipoeder (van de specerijen: een snuf van elk)

Je kan de spruitjes schoonmaken, maar dat is meer voor het oog. Haal de bruine blaadjes eraf, maar laat het groen vooral zitten. Scheelt tijd en geld. Kook ze in een pan water met zout, zo’n 10-15 minuten (prik met je vork om te voelen of ze klaar zijn).
Snij de knoflook en ui fijn en bak in een eetlepel olijfolie, zo’n 10 minuten.
Giet de spruitjes af, spoel met koud water en laat uitlekken.
Snij de tomaat heel fijn en doe in een kom met de rest van de olie, de azijn, het zout en de specerijen naar smaak (dus: proef!!) Meng en voeg dan de spruitjes, het ui/knoflookmengsel en de walnoten (in stukjes) toe.

Trouwens:

  • Wel het advies van Felix volgen? Dan maak je vinaigrette met wat tomatenpuree, olie, azijn, zout, peper, all-spice, curry, kaneel, nootmuskaat, honing, peterselie)
  • Felix deed er zelf nog wat gebakken spekjes bij. Lekker, maar ik had een vegetariër op bezoek. Zonder werkt ook goed.
  • Spruitjes in een curry? Zorg dan dat ze alsnog niet platgekookt zijn.
  • Eigenlijk zijn spruitjes heel schattig, toch? Mini-kooltjes.
  • En ze zijn ook nog een supergezond, natuurlijk. Ik vind het wel super-food. Of is het te hip om dat ze zeggen?
  • Foto’s van eten maken blijft moelijk. Met flits (boven) wordt het wat te shiny, zonder (beneden) wordt het gewoon niet scherp. Image

Volg me ook op twitter en facebook!

2 thoughts on “Kokende student terug in Amsterdam en recept spruitjessalade

Leave a Reply

