Toetjes, Rachel Khoo en recept Poires Belle Hélène

Toetjes. Eten veel studenten toetjes? Ik ben meer een zoutekauw dan een zoetekauw dus maak over het algemeen geen toetjes, alleen als ik uitgebreid kook. Vorig jaar at ik – als ik met mijn containergenoten at, wat bijna altijd is – trouwens nog wel regelmatig de Mona limoen-mangopudding, waar er één van werd gekocht. Vervolgens namen we alle vijf een lepel en vielen we aan, na een halve minuut was hij dan op. Grappig dat je dan steeds kleinere hapjes gaat nemen en het laatste stukje altijd een beetje zielig trillerig blijft staan tot iemand hem toch opeet. Maar goed, op de een of andere manier heb ik die pudding lang al niet gezien noch gegeten. Eigenlijk was hij ook mierzoet en chemisch. P1010995Wel maakte ik afgelopen week twee Franse desserts, uit het eerste boek van  Rachel Khoo dat ik van vrienden kreeg toen ik naar Parijs ging. Rachel Khoo is iemand om erg jaloers op te zijn: ze kookt, schrijft over eten, heeft er een BBC-programma over, ziet er fantastisch uit en heeft altijd leuke jurkjes aan. Haar tweede boek is nu uit, waarvoor ze door Frankrijk trok en overal kookte. Dat heb ik nog niet, dus we gaan terug naar haar eerste boek: Chez Rachel (The Little Paris Kitchen in het Engels). Er staan geweldige foto’s in, waar je Rachel over de markten van Belleville ziet lopen vol groenten in haar armen en je haar lekker bezig ziet in haar mini-Parijse keukentje – ik vond dat mijn keuken daar best op leek (zie foto rechts). Maar het draait natuurlijk om het eten, en ook de recepten (Franse klassiekers, maar soms in een nieuw jasje) zien er smikkelwaardig uit. Bij alles kon ik niet wachten om het te gaan maken, maar gek genoeg kwam het er nooit van. Ik heb van alles gekookt in Parijs, maar aan Rachel kwam ik nooit toe. De recepten zijn vrij bewerkelijk of hebben aparte ingrediënten nodig. Terug in Amsterdam besloot ik dat het niet verder kon en dat ik écht eens iets uit Rachels boek moest gaan koken. Het werden Poires Belle Hélène (peer met chocoladesaus), waar ze kardamompeulen door de chocoladesaus doet, een erg goed idee. Gister maakte ik haar îles flottantes, die ook waren gelukt. Iles flottantes is een crème anglaise (een soort dunne vanillevla) waar een eilandje van zacht eiwitschuim in drijft en bovenop liggen een paar gekarameliseerde amandeltjes. Jaja. De peren waren wat eenvoudiger, en kan je makkelijk op een (weekend-)avond op tafel hebben. Je moet wel de tijd hebben, want de peren moeten na het koken een paar uur trekken. Recept Poires Belle Hélène (4 personen)

  • 140 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 4 peren
  • 100 gram pure chocola
  • 1 dl slagroom
  • 3 kardamompeulen

Doe 1,5 liter water in een grote pan, voeg de suiker en vanillesuiker toe en breng bijna aan de kook; roer af en toe. Schil ondertussen de peren, maar laat het steeltje zitten. Laat ze voorzichtig in het water zakken als het water bijna kookt en laat ze twintig minuten koken. Rachel schrijft dat je ze kan afdekken met een stukje keukenpapier, zodat ze niet bovendrijven. Zonder lukte ook. Prik een vork in een peer om te kijken of hij zacht is, laat ze anders nog even koken (ik had zeker nog tien minuten extra nodig). P1030295Laat de peren vervolgens minstens twee uur, maar liever langer, staan trekken. Maak de chocoladesaus (je kan hem ook van tevoren maken en hem dan later opwarmen in een magnetron of met de au bain-mairemanier (een grote pan met water koken en daarin een klein pannetje met de saus)): plet de kardamompeulen (druk er op met een mes bijvoorbeeld) en doe ze in een steelpannetje met de room. Breng aan de kook. Breek de chocola in stukjes en leg in een kom. Giet daar de hete room over en laat een minuut staan. Verwijder de kardamompeulen en roer voorzichtig tot de saus glad is. Bij mij duurde dat wel even. Maak nu een bord op: zet een peer rechtop (helpt als je een plakje van de onderkant snijdt) en giet er flink wat saus over.

 Image

 Trouwens:

  • Rachel gebruikt een vanillestokje in plaats van vanillesuiker. Lekkerder natuurlijk, maar ik had het niet in huis. Neem je wel een stokje, schraap dat dan uit en voeg het binnenste en het stokje toe aan het water (en neem 10 gram minder van de gewone suiker).
  • Je kan de peren ook een dag van tevoren maken, dan worden ze nog lekkerder.
  • Houd goed de hoeveelheden aan voor de chocoladesaus. Ik had iets te weinig chocola waardoor de saus niet goed werkte. Ik loste het op door meer chocola toe te voegen en het geheel even de au bain-marie’en.
  • Extra? Serveer met vanille-ijs en/of slagroom.
  • Wil je de îles flottantes maken? Hier legt Rachel het duidelijk (én uiterst charmant) uit.
  • Hier nog een Rachel-achtige foto. Ik, kaaskopende, toen ik nog een Parisienne was.1186755_10151932423124203_1231202550_n

Volg me ook op twitter en facebook! Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

One thought on “Toetjes, Rachel Khoo en recept Poires Belle Hélène

Leave a Reply

