Blog bestaat een jaar en recept carpaccio van courgette met citroen

Mijn blog bestaat bijna een jaar! 7 maart 2013 schreef ik mijn eerste post, dus over twee dagen kan ik de eerste verjaardag van mijn internetkindje vieren (oei, dat klinkt fout). Ik ben dan in Parijs (heel naar), dus vandaar dat ik er nu al over schrijf.
Ik schrijf elke blog nog met evenveel plezier als de eerste en ben van plan nog lekker lang door te gaan. Dank voor iedereen die me volgt! Zo, nu weer over eten. Ik las dat ik vorig jaar in maart nog een recept voor warme chocolademelk en warme wijn had, omdat de winter nog zo volhardde. Op 22 april (!) schreef ik dat ‘de lente eindelijk in de lucht hangt’. Zo, dan gaat het dit jaar toch een stuk beter! Ik zit in mijn container, het raam staat open en buiten is de lucht blauw. Als ik straks naar college fiets doe ik geen muts op, en kan ik mijn handschoenen ook wel thuis laten. Lente is in zicht!!
Een recept dat daar perfect op aansluit is dit chique, maar eenvoudige voorgerechtje. Je kan het ook als bijgerecht eten, trouwens. Rauwe courgette en citroenrasp zorgen voor een frisse, lente-achtige smaak; parmezaan en peper zorgen voor de nodige pit en een gulle scheut olijfolie maakt het perfect af.
Handig is repen te snijden met een dunschiller, dan worden ze perfect dun – zoals de naam van het apparaat al handig aangeeft. Je kan het ook met een kaasschaaf proberen. Echte lui hebben een mandoline, daar kan het natuurlijk ook perfect mee.

Carpaccio van courgette met citroen en parmezaan (2 personen)

  • Halve courgette (liefst in de lengte door de helft)
  • 1 citroen
  • Stukje parmezaanse kaas (of grana, of pecorino)
  • Zout, peper, olijfolie

Schaaf lange plakken van de courgette en leg (eventueel kunstig) op een bord (of twee kleintjes). Maak krullen parmezaan met een kaasschaaf en verdeel over de courgette. Rasp wat van de schil van de citroen (alleen het geel, het wit is bitter) en strooi erover. Snij de citroen door en knijp wat sap over de carpaccio. Maak af met zout, peper en olijfolie.

 Image

Trouwens:

  • Kunstige foto hè! Ik vroeg een vriend de plakken te maken terwijl ik de rest van het eten maakte en hij had het helemaal te pakken: Creatief met Courgette!
  • Lukt het niet met de lange plakken, dan kan je de courgette ook in de breedte schaven.
  • Heb je mijn nieuwe receptenindex al gezien? Super handig, niet?

Volg me ook op twitter en facebook!

3 thoughts on “Blog bestaat een jaar en recept carpaccio van courgette met citroen

  1. Wat ik nog wel mis op je fijne blog is een “subscribe” mogelijkheid en dat zou bij WordPress dot com toch een makkie moeten zijn om dat erin te zetten? Toe Charlotte. Toe!

  2. Ik zie bovenaan een “follow” maar ik denk dat dat alleen voor wp dot com is? Ik heb hem aangeklikt en zal eens kijken hoe (en of) ik bericht krijg bij een volgende post.

Leave a Reply

