Orgaanvlees eten met Daniël en recept kalfshart alla parmigiana

Zullen we eens gruwelen? Gewoon, omdat het kan?
Komt-ie… orgaanvlees. IEW!! Hart, lever, nieren, hersenen, long, maag en pens. Heb je al weggeklikt? Nee? Mooi.

Goed, ik ben ook geen grote fan, heb niet alles van bovenstaande lijst gegeten en zou nooit vlees uit het ‘vijfde kwartier’ zelf klaarmaken of bestellen in een restaurant. Toch, toen ik in Parijs op een feestje van Fransen was en daar een paar jongens varkenskop bereidden (ja, echt) bleef ik in de keuken hangen omdat ik toch geïntrigeerd was. En, toen een vriend me laatst voorstelde hart te komen eten, zei ik ja.

ImageDaniël, masterstudent Europese studies, nodigde me uit in zijn studentencontainer (net als ik dus, maar aan de andere kant van het IJ) om orgaanvlees te komen eten, wat hij wel vaker doet. Tong bijvoorbeeld, of hart dus. Deze versie lijkt op melanzane alla parmigiana (aubergine met tomaat, mozzarella en Parmezaanse kaas uit de oven), maar dan met hart en bacon in plaats van aubergine. En tja, dat alles om het hart heen is zo lekker dat ik denk dat iedereen dit wel lekker kan vinden.

Ik vind het zonde delen van dieren weg te gooien, enkel omdat het idee een bepaald deel te eten ons niet aanstaat. Het is ook wel een luxe-probleem, wat we hebben. We eten vlees, als het er maar niet uitziet als dier. Dus kipfilet of gehakt graag. In andere landen heeft daar men veel minder last van. In Parijs vind je bij de slager nog hele konijnen liggen en dan in mijn Afrikaanse wijk hingen de koeien, schapenkoppen en ingewanden duidelijk in het zicht van de straat. Ik zeg niet dat het allemaal zo duidelijk hoeft, maar áls je vlees eet, accepteer dan ook dat je een dier eet.
Goed, nu weer verder met het recept.
ImageUiteindelijk smaakte het kalfshart niet eens zo verkeerd. Heel stevig vlees, maar verder eigenlijk best lekker. Bovendien is het erg goedkoop, ideaal studentenvlees dus?
Ga naar een Turkse of Marokkaanse slager voor het kalfshart, maar probeer het niet op een maandag, dinsdag of woensdag, dan wordt orgaanvlees niet aangeleverd.
Toch te gruwelig, allemaal? Neem dan plakken aubergine. Of kipfilet, lekker onherkenbaar.

 Kalfshart alla parmigiana (2 personen)

  • Een kalfshart (zo’n 350 gram. Is het meer, dan heb je over voor de volgende dag)
  • 10 plakjes bacon
  • Twee takken rozemarijn, wat verse marjolein, tijm of basilicum (liefst een combinatie)
  • Een ui, twee tenen knoflook
  • 10 kerstomaatjes
  • Tomaten in blik
  • Half glas rode wijn
  • Bol mozzarella
  • Twee handjes geraspte oude kaas (liefst parmezaan of grana)
  • Olijfolie, roomboter, zout, peper

Goed. Het begin klinkt misschien wat naar. Laat het hart uitbloeden. Zet het zo’n drie uur in een kom water met veel zout (hoe zout? Zo’n 4/5 eetlepels, tot het water echt zout smaakt).
Maak tomatensaus: snipper de ui en knoflook en bak in olijfolie. Halveer de tomaatjes en bak ze even mee. Voeg de wijn en de tomaten in blik (geen sap!) toe en plet de tomaten met een houten spatel. Voeg zout en peper en wat van de kruiden toe en laat zachtjes pruttelen.
Snij ondertussen de stukjes vet van het hart en snij het in zo’n tien plakjes. Zout en peper en bak in boter (of een mengsel van boter en olie), zo’n twee tot drie minuten per kant.
Verwarm je oven voor op 200 graden. Image
Neem een plakje bacon, leg daar een stuk hart in en een mengsel van wat kruiden. Klap dicht en leg in een ovenschaal. Herhaal met de andere stukken.
Proef de tomatensaus. Zout genoeg? Zuur? Voeg een snuf suiker toe. Verdeel de saus over het vlees. Snij de mozzarella in plakjes en leg op de saus. Maak de boel af met geraspte kaas en zet tien minuten in de oven.
Eet met pasta of een salade.

ImageImage

 Trouwens:

  • Zoals ik al zei: je kan het hart ook vervangen door stukjes kipfilet of plakken aubergine. Bak ook die even voor.
  • Lijkt mij ook lekker: neem rauwe ham in plaats van bacon.
  • Arm/lui/winter? Laat de verse tomaten weg en neem alleen in blik.
  • Ik ben echt heel erg benieuwd of iemand dit gaat maken, laat je het weten?
  • Hier nog een foto van die varkenskop. Uiteindelijk had ik maar een klein stukje van de wang gegeten, omdat ik de laatste metro moest halen. Image

Volg me ook op twitter en facebook!
Heb je mijn receptenindex al gezien?

3 thoughts on “Orgaanvlees eten met Daniël en recept kalfshart alla parmigiana

  1. Wauw! Dit is zo gaaf… Ik beweer altijd dat ik ook alles wil proeven. Qua orgaanvlees ben ik nog niet verder gekomen dan lever, maar dat vind ik wel echt lekker. Mocht je een keer aan ganzenlever kunnen komen, zeker doen! Ik sla je recept op, voor het geval ik toch aan een hart kan komen. Voor ‘t geval dat 😉

  2. Heerlijk vind ik orgaanvlees, bovendien is het meeste goedkoop en mager zodat je wat vettere ingrediënten bij kan nemen.
    Meestal heb ik kippemaagjes en hartjes in voorraad. In Frankrijk gaan we naar een menurestaurantje en als iets van orgaanvlees op de kaart staat neem ik dat. Tripe vond ik ook lekker en soms kocht ik dat ook in de supermarche. De franse bloedworst vind ik te melig, die heb ik liever nederlands. Ook de androuiette vind ik niet te eten, we waren eens in een leuk restaurantje en dochter (toen 10) had wel trek in een worstje van de gril, helaas werden we niet gewaarschuwd over die speciale smaak en begrepen ook niet dat dochter dat echt niet wilde eten..

Leave a Reply

