Recept cannelloni met tapenade, artisjok en paprika

Mijn eerste weggeefactie! Lees onderaan hoe je het nieuwe boek van Rachel Khoo, Mijn Franse keuken kan winnen. *INMIDDELS VERLOPEN*

ImageWaarom is Rachel Khoo opeens zo populair? Voor wie haar nog niet kent, de jonge Engelse schreef in 2012 het boek My little Paris kitchen (Chez Rachel in het Nederlands), straalde op de BBC met een bijbehorend kookprogramma en verruilde voor haar nieuwe boek  Mijn Franse keuken Parijs voor zes Franse regio’s: Bretagne, Bordeaux, Lyon, de Provence, Baskenland en de Elzas.
En waarom is ze zo populair? Stijl. Rachel is stijl. Ze ziet er prachtig uit (in érg leuke jurken en standaard rode lippenstift) en haar gerechten ook. Je wilt simpelweg Rachel zijn, of het nou op de markt in Parijs en het mini-Parijse keukentje is of in de Provençaalse bloemenvelden, Atlantische stranden of Elzasser bossen. De sfeer is idyllisch: Rachel aan het jeu-de-boulen met haar Franse vrienden, Rachel in een veld vol klaprozen of Rachel koekenbakkend met een Franse oma. Ook de gerechten zien er prachtig uit, waardoor bladeren zelf al verrukkelijk is en je  meteen alles wil gaan maken. Als je echter daadwerkelijk boodschappen wil doen, blijken de meeste recepten toch wat ingewikkelder dan gedacht, helemaal voor een student in een lullig studentenkeukentje. Spuitzakken, suikerthermometers, keukentouw moeten gekocht worden, en ook ingrediënten als oesters, zeeduivelwangen en onbespoten bloemblaadjes schuwt Rachel niet.
Er blijft gelukkig nog een boel over dat wél te maken is. Simpele salades, stoofpotjes en snelle ovenrecepten komen gelukkig ook voor. Maar het echte leuke van Rachel is dat ze nauwelijks gerechten overneemt, maar er steeds een eigen draai aan geeft. Verwacht dus geen kookboek met Franse klassiekers! Ze bedenkt nieuwe varianten, zoals een mix van het Thaise pad thai en Elzassiche eiernoodles of maakt van een klassiek dessert plots een hoofdgerecht (zoals hartige crème brûlée in haar eerste boek en een Paris Brest met brie en spinazie).

Even tussendoor: ik heb ook leuke foto’s hoor. Niet jeu-de-boule, pastis en zon in Frankrijk, maar wel proefkoken, eten en wijn met 8 man in een container. ImageImage

Vorige week maakte ik kip met rode wijn uit de oven, uit Rachels boek. De kip was zacht en de saus was lekker, maar de aardappeltjes en worteltjes waren niet gaar. Ik heb echter net een nieuwe oven en ken hem nog niet goed, en gebruikte een siliconen ovenvorm van een vriendin bij gebrek beter, dus ik weet niet waar de schuld ligt.

ImageDaarom gisteren een revanche, uit het hoofdstuk Provence (nu al mijn favoriet. Al is het maar om de foto’s). Cannelloni met tapenade, paprika, artisjok en tomaat, die zeer lekker was. De kikkererwtenpannenkoeken met ansjovisspread leken me ook erg lekker, maar vielen wat tegen. Misschien komt het omdat mijn elektrische plaatjes niet heel heet kunnen worden, maar het lukte me niet om goede pannenkoekjes te bakken en al helemaal niet om ze dun te krijgen. Door het beslag gaat alleen kikkererwtenmeel en water, dus misschien dat het daaraan ligt? Ik deed er later nog een ei door, waardoor het bakken iets makkelijker ging, maar nog niet spetterend. De ansjovispasta was ook niet helemaal zoals ik had gedacht. In de supermarkt keek ik met verbazing wat ik op mijn boodschappenlijstje had gezet. 250 gram ansjovis? In één blikje zit 50 gram, had ik er dan echt 5 nodig? Ik vind ansjovis altijd vrij sterk smaken en had geen zin om heel veel geld uit te geven, dus heb uiteindelijk 80 gram ansjovis gebruikt. Daardoor werd de spread niet erg dik, maar alsnog erg zout. (Foto boven: zo hoort-ie. Foto beneden: zo was-ie)ImageImageNiet erg geslaagd dus, maar de cannelloni wel, dus daar geef ik jullie het recept voor. Ik gebruikte geen zwarte olijven-tapenade maar groene (schuld van de AH) en had aan één courgette eigenlijk genoeg (Rachel neemt er twee), dus het is een lichtelijk aangepaste versie. O, en voor de tomatensaus neemt Rachel verse tomaten, maar ik uit blik. Doe vooral wat je zelf wilt.

Image

Cannelloni met tapenade, paprika, artisjok en tomaten (4 personen)

  • 500 gram cherrytomaatjes of 1 blik tomaten
  • 8 verse lasagnevellen (uit het koelvak)
  • 4 flinke eetlepels olijventapenade (groen of zwart)
  • 200 gram artisjok uit blik
  • 200 gram paprika uit blik
  • Een courgette
  • 200 gram crème fraîche
  • Een citroen of wat citroensap uit een flesje
  • Zout, olijfolie, peper (evt. wat rozemarijn of tijm)

Verwarm je oven voor op 180 graden.
Maak tomatensaus door wat olie te verwarmen in een koekenpan en daar de tomaten in te doen. Heb je verse? Druk ze voorzichtig kapot. Voeg wat zout toe (ik deed er zelf nog wat peper en gedroogde tijm door, voor het Provençaalse gevoel) en laat tien minuten pruttelen.
Snij de artisjokken en paprika in kleine stukjes en maak linten van de courgette met een dunschiller – gebruik het sponzige middenstuk niet.

Image

Neem een lasagnevel, leg de korte kant naar je toe en besmeer met een halve lepel tapenade. Beleg met slierten courgette. Leg een hoopje artisjok en paprika (ongeveer 1 eetlepel bij elkaar) in het midden van je lasagnevel, rol op en leg in een ovenschaal. Herhaal met de overige vellen. Volgens Rachel moet je het strak oprollen, maar toen braken verschillende vellen van mij. Zorg er maar voor dat je een ovenschaal vol krijgt met rollen, dan is het goed.
Verdeel de tomatensaus over de cannelloni. Roer de crème fraîche los met wat zwarte peper en verdeel over de pasta.
Zet 30 minuten in de oven. Knijp er voor het serveren wat citroensap over.Image

Trouwens:

  • Ik was het vergeten, maar het staat wel in het recept: peterselie. Rasp de citroen en meng de rasp met een handje fijngehakte peterselie en voeg dat, samen met het citroensap, voor het serveren toe.
  • Ik weet niet hoor, maar bij mij gaat het niet allemaal zo soepel als in het boek staat. De rolletjes floepten weer open en ‘crème fraîche verdelen’ werd meer ‘klontjes neerleggen’. Maar lekker werd het wel.
  • Rachel laat je het vruchtvlees van de courgette weggooien, maar ik bewaarde het en bakje het vandaag voor mijn lunch, met wat currypasta en kokosmelk.
  • Lees hier mijn blog over Rachels eerste boek.
3 thoughts on “Recept cannelloni met tapenade, artisjok en paprika

  1. De Parijse serie heb ik gezien en vond het heel leuk en leerzaam. Alhoewel ik haar tweede boek erg graag zou willen hebben, heb ik niet zo de mogelijkheden om die dingen ervoor te doen. Ten eerste ben ik niet goed in fotograferen en dingen op faceboek etc. te zetten en op het moment ben ik herstellende van een knieoperatie en kan ik niet zelf koken. Hoop dat je veel leuke reacties krijgt.

Leave a Reply

