Een doos vol lekkers en recept boekweitpannenkoek met piperade en sardientjes

ImageHet was een mooi pakketje, dat ik vorige week opgestuurd kreeg van FoodWeLove. Het principe is simpel: voor 25 euro per maand krijg je een doos opgestuurd met “een selectie van de mooiste producten van ambachtelijke leveranciers van over de hele wereld”. Afgelopen keer was het thema Frankrijk.
Wat zit er nu in zo’n doos? Nou, ten eerste een fijn stukje comté (Franse harde, milde kaas), een stukje droge worst, limonade met oranjebloesemsmaak, een pot vissoep met rouille (een smeerseltje dat je met de vissoep hoort te eten. Gemaakt van o.a. olijfolie, tomaat, knoflook) en een soort beschuit uit Bretagne, dat ik niet kende – craquelins. Dit alles overigens uiterst charmant ingepakt.
Maar hoe smaakte het nou?
De comté was goed. En erg welkom toen ik die avond terugkwam van vier uur lang stemmentellen bij de gemeenteverkiezingen. Ik at het met de craquelins, waar ik wat minder enthousiast over ben. Ze hebben weinig smaak en zijn een beetje slap. De limonade vond ik dan wél weer bijzonder, maar ik hou nou eenmaal erg van oranjebloesem. Nu de vissoep nog, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Toch wilde ik al over de box bloggen, omdat het een mooie aanleiding geeft naar een recept wat ik al tijden wil plaatsen.
Maar nog even over de box: er zit goed spul in, en het is natuurlijk leuk om verrast te worden. Is het nou ook erg student-proof? Dat weet ik nog zo net niet, maar misschien is het wel een goed idee als je niet weet wat je iemand cadeau moet geven! Ouders, bijvoorbeeld.
Goed, terug naar het eten. In de box zaten namelijk ook twee recepten, een voor een salade met de gedroogde worst, en de ander voor piperade – een Baskische paprikastoofpot. In hun versie stoof  je paprika uit een pot, samen met knoflook, ui, tomaat en kruiden en bak je er vervolgens een ei. Lijkt me lekker (én doet me een beetje denken aan mijn recept voor Hongaarse lescó) en ik ga het snel proberen.

Image
Maar, zoals gezegd, dit gaf me een bruggetje naar een ander gerecht. Op mijn allerlaatste dag als Parisienne lunchte ik in een mini-crêperie op de Butte aux Cailles. Ik nam een galette met piperade en sardientjes. Echt Heel Lekker. Eenmaal thuis heb ik hem proberen na te maken en ook de thuisversie smaakte goed.
Een Franse galette is gemaakt van boekweitmeel, dat je bij de biologische winkel kan krijgen. De piperade is wat zoetig, de vis maakt het weer lekker zout. In de crêperie zat er ook nog rauwe ham op, maar ik vond vis én ham wat overdreven. Maar doe vooral, als je wilt.

Boekweitpannenkoeken met piperade en sardientjes (2 personen)

  • 125 gram boekweitmeel
  • Een ei
  • 30 cl. water
  • Boter
  • Een rode en een groene paprika
  • Een ui
  • Een teen knoflook
  • Twee tomaten in blik
  • Blaadje laurier en/of gedroogde tijm
  • Olijfolie, zout, snufje chilipeper
  • Blik sardientjes

 

Maak eerst het pannenkoekenbeslag, want dat moet een uur staan. Klop het ei los in een grote kom en voeg het meel, water en een snuf zout toe. Klop met een garde of vork en laat een uur op kamertemperatuur staan.
Snij de paprika’s en ui in reepjes en hak de knoflook fijn. Bak de ui en paprika zachtjes in wat olijfolie en voeg na een minuut of tien de tomaten en knoflook toe. Proef hoe zoet de tomaten zijn, voeg eventueel een snuf suiker toe. Doe de kruiden, zout en chilipeper erbij. Laat twintig tot dertig minuten zachtjes pruttelen.
Maak het blik sardienen open en maak de visjes een beetje kapot met een vork.
Bak dan de pannenkoekjes: verhit een klont boter in een koekenpan en giet wat beslag in de pan – niet te veel, het moete dunne galettes worden. Keer voorzichtig om (of gooi als je kan) en leg tussen twee borden als hij klaar is, om hem warm te houden. Bak de rest vak het beslag.
Serveer: neem een galette, leg er wat gestoofde paprika en een plukje sardientjes op.

Jullie kennen mijn fotoprobleem (toch? Nou, dat bijna alle blogs prachtige foto’s hebben en dat het bij mij nooit zo wil lukken). Nu ook weer. Wat is nou beter, gezellig maar niet scherp (geen flits), of duidelijk maar fletse kleuren (flits)?

Image Image

 

Trouwens:

  • Vegetarisch? Vervang de sardientjes door wat geraspte oude kaas of wat zachte geitenkaas.
  • Het was echt een goede doos. Ik gebruik hem nu om kruiden in te bewaren die ik niet dagelijks gebruik.
  • Het was nog even zoeken naar de goede verhoudingen van de boekweitpannenkoek. Op Franse sites nam men veel meel en weinig water en ei, terwijl er ook Nederlandse recepten zijn, die juist erg veel water/melk en ei nemen, waardoor het waarschijnlijk meer een omelet wordt. Deze versie lijkt dus meer op de Franse galette – die hartige versie van een crêpe.
  • Het is een leuke crêperie daar, op de Butte aux Cailles. Dus mocht je snel naar Parijs gaan..

Volg me ook op twitter en facebook!
Je kan tot 31 maart nog meedoen aan de Rachel Khoo-actie.

2 thoughts on “Een doos vol lekkers en recept boekweitpannenkoek met piperade en sardientjes

Leave a Reply

