Klassieker, nu pas op blog: recept tomatentaart

Oei oei, bijna twee weken geleden dat ik voor het laatst een blog schreef! In de tussentijd was ik nog twee dagen in Parijs met mijn mede-studenten Frans (het was weer erg fijn) en ben ik met een nieuw blok begonnen, vól vakken. Vandaar weinig tijd.
Ik wil nog een heleboel nieuwe recepten proberen, bijvoorbeeld frittata met spaghetti van een Italiaanse kooksite, de aardappelgratin die ik Parijs at en van alles uit het nieuwe bakboek van Koken met Karin.
Maar, nu eerst, een golden oldie, die tot mijn verbazing nog niet op mijn blog staat. Ik maak hem standaard in de zomer in Frankrijk en hij kwam ook vaak in Parijs mijn oventje uit: tomatentaart.
Recept van Mieke, die mij ooit ook haar recept voor groentelasagne gaf. Zij maakt hem met bladerdeeg, en dat is ook het handigst als je in Nederland woont. In Frankrijk kan je echter ‘briseerdeeg’ kopen, dat ik meestal gebruikte.

Image

Tomatentaart

  • Pakje bladerdeeg, ontdooid
  • Vier flinke tomaten (of meerdere kleine)
  • Eetlepel scherpe mosterd
  • Twee handen geraspte kaas
  • Zout, peper, tijm, olijfolie

ImageVerwarm je oven voor op 200 graden. Snij de tomaten in niet te dikke plakken. Leg het bladerdeeg op de bodem van een taartvorm (of ovenschaal, kan ook). Besmeer met mosterd en strooi de kaas erover. Leg nu de plakjes tomaat mooi neer, als dakpannen. Maak af met wat zout, peper, tijm en een scheut olijfolie.
Zet 30 minuten in de oven.

Trouwens:

  • Tomaat is natuurlijk best nat. Dus je bodem zal niet knapperig worden. Wil je dat wel, doe dan de uitgebreide methode: blind bakken. Bij blind bakken zet je de bodem eerst zonder vulling in de oven. Je moet er dan wel wat opleggen, anders bolt-ie helemaal op. Rauwe bonen of kikkererwten werken hartstikke goed, en je kan ze hergebruiken.
    Doe de bodem in de vorm, leg er een velletje bakpapier op en vul met rauwe bonen oid. Zet een kwartier in de oven. Haal nu de vulling eruit en ga verder met het recept. Het geheel kan hierna iets minder lang in de oven, zo’n minuut of twintig.
  • Ik doe gewoon nog een foto. De taart is nogal fotogeniek, namelijk. Image
  • Een van de vakken die ik volg is een vak over ‘verfransing’ in 18e eeuws Nederland, waar je een onderzoek aan de hand van primaire bronnen moet doen. Nou lijkt het mij heel interessant om te kijken naar verfransing van de Nederlandse 18e eeuwse keuken, maar de literatuur hierover ligt niet voor het oprapen. Ieder met een tip voor ik zelf driftig ga zoeken is welkom!

Volg me ook op twitter en facebook!

5 thoughts on “Klassieker, nu pas op blog: recept tomatentaart

  1. Nu nog wachten tot de pas gezaaide eigen tomaten rijpen. In Frankrijk krijgen we regelmatig van de buren en die zijn zo vreselijk lekker, die zijn bijna zonde om ergens in te verwerken, eten we met beetje mayo bij brood.

Leave a Reply

