Bakken en geen zakjes/pakjes met Karin en recept blauwebessenmuffins met oranjebloesemwater

Ik heb hem al twee weken, maar nu dan op de blog: het nieuwe bakboekje van Koken met Karin: Bakken met Karin. Jullie kennen Karin Luiten wel, toch? Ze is fel tegen pakjes en zakjes: stelt terecht dat je die troep helemaal niet nodig hebt om lekker te koken. Als alternatief schrijft ze lekkere recepten die ook nog eens makkelijk te maken zijn: perfect voor een kokende student. Ook financieel handig voor de student, want feitelijk betaal je alleen voor een kartonnen doosje, zout en e-nummers. En voor aanwijzingen hoe je iets maakt, maar daar heb je nu dus Karin voor (of mij en mijn blog;-))
ImageHet nieuwe boekje bevat alleen zoete bakrecepten, zoals klassieke tarte tatin, cantuccini en boterkoek, maar ook leuke nieuwe baksels, blauwebessenmuffins met oranjebloesem bijvoorbeeld (errug lekker), of een recept om zelf roze koeken te maken. Ik maakte vorige week de amaretti. Ze werden wat groter dan de koekjes op de foto uit het boek, maar waren wel erg smakelijk.
Alle recepten komen uit eerdere boeken, vandaar dat ik de roze koeken al kende. In Parijs maakte ik ze, om mijn Erasmusvrienden iets typisch Hollands te laten proeven. Het werd de favoriet van iedereen, en ik moest ze steeds weer maken.Image
Een fijn boekje dus, dun en dus niet duur. Maar, ik kan me zo voorstellen dat je als drukke student, meer hebt aan een boek waar ook avondeet-recepten in staan. In dat geval kan je beter het Zonder pakjes en zakjesboek in huis hebben, deel 1 of deel 2. Ik heb zelf deel 2, en er al vaak dingen uit gemaakt. Vooral de zelfgemaakte roti met pompoen was zeer de moeite waard.
Maar, nu is het weekend en heb je wellicht tijd een lekker tussendoortje te maken: de blauwebessenmuffins met oranjebloesem! Zoals je misschien wel weet ben ik dol op oranjebloesemwater. De combinatie met blauwe bessen werkt goed. En zijn dat nu ook al niet superfoods? Nou ja, kwaad kunnen ze in elk geval niet.

Blauwebessenmuffins met oranjebloesem (voor 12 muffins)

  • 150 gram blauwe bessen (je kan ze ook in de diepvries bij AH krijgen, laat ze dan wel eerst ontdooien)
  • 125 gram boter
  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 1 volle theelepel bakpoeder
  • 100 gram suiker
  • 2 eieren
  • 3 eetlepels oranjebloesemwater
  • Snufje zout

ImageVerwarm de oven voor op 200 graden. Smelt de boter zachtjes in een steelpannetje. Doe meel, bakpoeder, zout, suiker en blauwe bessen in een grote kom en schep door elkaar. Klop ik een andere kom de eieren los met de boter en het oranjebloesemwater. Giet bij de andere kop en roer snel door elkaar. Niet te lang!
Verdeel in 12 cakevormpjes en zet 20 minuten in de oven (als je hebt in een muffinbakblik).

Trouwens:

  • Toch zin in die roze koeken? Het recept staat op de site van Karin.
  • Om even hip te doen: je kan de suiker vervangen voor kokosbloemsuiker, het meel voor amandelmeel (neem dan wel een ei extra) en de boter voor kokosolie. Of het niet doen.
  • Ik moet hem even noemen. Een vriend van me was erg in zijn nopjes toen hij het bedacht: ‘Karin en jij zijn gewoon bakwijven!’ Karin meer dan ik. Maar ik ben lerende.
  • Boekjes kopen of voor je verjaardag vragen? Karin Luiten, Bakken met Karin (Uitgeverij Nieuw Amsterdam, 2014. €9,95) en Koken met Karin – zónder pakjes & zakjes 2, (2013) €17,95.
  • Foto van de roti, gemaakt in Parijs: Image

Volg me ook op twitter en facebook!

Leave a Reply

