Spaans koken met Pablo en recept aardappeltortilla

Zo, allemaal een fijne Pasen gehad? Ik associeer Pasen altijd erg met eieren. Nou eet ik in het algemeen al veel ei, maar afgelopen weekend nog meer. Op zondag had ik met een vriendin een paasontbijt voor zes in elkaar geflanst, hoewel we met z’n tweeën waren. Verse broodjes, sap, gekookte eieren, scrambled eggs én eierensalade De dag erna was er nog een keer een uitgebreid ontbijt, wederom verse broodjes en gekookte eieren. De rest van de dag bracht ik met vrienden, oude kinderfilms (Minoes en Loenatik) en chocoladepaaseieren door. Soms heb je van die dagen.Image
Terug naar het ei. De briljantheid van het ei. Het is iets dat uit een kip komt en zich vervolgens in allerlei vormen laat transformeren. Hardgekookt, zachtgekookt, gebakken, gepocheerd, gescrambled, natuurlijk. Maar ook als omelet, soufflé, frittata, tortilla. Ook zoet doet een ei het zeer goed: crème caramel, mousses, puddings, koekjes, taarten, pannenkoek, ze kunnen allemaal niet zonder.

ImageDus, om het ei te eren, nu een recept met ei. Ik had hem nog liggen, dit recept voor Spaanse aardappeltortilla dat ik in de laatste week in Parijs maakte met mijn mede- Erasmusstudent Pablo.
Pablo komt uit een groot katholiek gezin uit Valencia, waarvan alle kinderen heten zoals je zou verwachten (Pablo, Pedro, Maria, José, Alberto, etc.). Of Pablo iets Spaans of Catalaans voor me wilde maken? Hij kon eigenlijk alleen de tortilla de patatas. Hoewel ik zelf eigenlijk wel weet hoe dat moet, nam ik het aanbod toch graag aan, misschien verschilden onze versies wel? En ja, twee verschillen: Pablo nam geen ui maar wel een boel meer olie. Beide waren lekker. 

Spaanse aardappeltortilla (2 personen)

  • 400 gram aardappelen
  • 4 eieren
  • Olijfolie (genoeg), zout, zwarte peper
  • Eventueel: een ui

 Snij de aardappel en ui (als je die neemt) in dunne plakjes.
– Mijn manier: bak de aardappel en ui in je grootste koekenpan met zo’n 4 eetlepels olijfolie op middelhoog vuur met een deksel. Schep af en toe om. Doe ze in een grote kom als ze zacht zijn (na zo’n vijftien minuten)
– Pablo’s manier: giet twee centimeter olijfolie in een grote koekenpan, laat flink heet worden en leg daar de aardappelplakjes in. Zet het vuur laag en laat in zo’n vijftien minuten gaar worden. Giet de olie af, die kan je bewaren voor de volgende keer. Doe de aardappels in een grote kom.
Kluts de eieren los en doe ze bij de aardappelen (beter: kluts eerst de eieren en voeg dan pas de aardappel toe, dat scheelt weer een kom afwas). Voeg zout en eventueel zwarte peper toe en meng. Giet het geheel terug in de koekenpan, met wat olie (mag ook een kleinere zijn, dat is straks makkelijker keren). Bak een paar minuten en keer hem dan om: het is het handigst met een bord of deksel: leg dat op de tortilla, draai de pan in zijn geheel om en laat de tortilla terugglijden in de pan. Bak nog twee minuten.

 Image

Trouwens:

  • We aten er stokbrood met zoute boter bij. Werkt zeer goed. Niet Spaans, maar ach.
  • Je huis gaat wel naar olie ruiken.
  • Dit is de basis, hierna kan je natuurlijk eindeloos variëren. Doe er andere groenten door, stukjes chorizo, tonijn…
  • Tortillaselfie! Of Otofoto.Image

Volg me ook op twitter en facebook!

Ken je mijn receptenindex al?

2 thoughts on “Spaans koken met Pablo en recept aardappeltortilla

Leave a Reply

