Wat te doen met gevulde pasta?

ImageEven een blogje tussendoor. Ik neem aan dat veel studenten wel eens gevulde pasta eten – ravioli, tortellini, tortelloni, mezzelune. Je kan het natuurlijk zelf maken. Het kost veel tijd en een pastamachine is aan te raden maar het geeft ook grote voldoening. Heb je, net als ik, geen pastamachine en geen vrije zondagmiddag? Dan moeten we het doen met kant en klare. Die van de Albert Heyn zijn best lekker, vooral de excellent (met wat citroen in de vulling). De lekkerste kant en klaar vind ik echter de ravioli van het merk rana, te koop in Italië en Frankrijk en – dat hoorde ik laatst – bij de Nederlandse groothandel. Dus: als je op vakantie in Frankrijk bent, koop dan eens de ravioli met eekhoorntjesbrood (cêpes) van Rana. Echt heeeeel lekker.

Maar, en hier kom ik bij het doel van de blog: hoe maak je gevulde pasta lekker klaar? Het is inderdaad erg simpel, maar misschien kan je nog wat inspiratie opdoen met deze tips:

Gevulde pasta met boter en salie
Simpel, en misschien wel het lekkerst. Koop verse salie (AH, Turkse winkel) en bak ze in twee flinke eetlepels roomboter in een koekenpan. Haal ze uit de pan als ze knapperig worden. Kook de pasta (niet te lang! Verse pasta is snel klaar en te gaar is zonde) in water met zout. Smelt nog wat meer boter in de koekenpan. Giet de pasta voorzichtig af, meng met de boter en serveer met de salie. En met flink wat parmezaanse kaas.

Image

Gevulde pasta met olie en kaas
Nog wat simpeler. Kook de pasta in water met zout, giet af en schenk er wat (lekkere) olijfolie over. Maak af met veel geraspte kaas (liefst parmezaan) en een draai peper.

Gevulde pasta met room
Laat wat slagroom inkoken en breng op smaak met wat citroenschil, zout, peper en kaas. Meng met de gekookte pasta.

Gevulde pasta met room en champignons/spinazie
Bak champignons in een koekenpan met wat zout en voeg dan een klein bakje slagroom toe. Laat een klein beetje inkoken, breng op smaak met meer zout en peper en kaas. Kook de pasta, meng met de saus en strooi er nog wat kaas over.
Je kan de champignons ook vervangen door verse spinazie: bak op hoog vuur tot het slinkt en voeg dan de room toe. Een teen knoflook kan ook geen kwaad, overigens.

Gevulde pasta met tomaat
Serveer je pasta met de basis-tomatensaus van mijn eerdere blog.

Image

Trouwens:

  • Er zijn natuurlijk nog tal van mogelijkheden. Je kan gevulde pasta natuurlijk met welke saus dan ook eten (pesto bijvoorbeeld). Toch heb ik altijd het liefst een simpele saus, zodat je de pasta en de vulling nog kan proeven. Eigenlijk doe ik zelf altijd de salie-botervariant.
  • Wil je wél een keer zelf ravioli maken? Dan verwijs ik je met liefde naar deze site: http://www.italiaanskokenmetantoinette.nl/2011/11/ravioli-maken_27.html
  • Ik heb zelf welgeteld twee keer zelf ravioli gemaakt. In mijn pre-studententijd, beide in Frankrijk, een keer met Karin van Koken met Karin. Hier wat foto’s.

ImageImageImage

2 thoughts on “Wat te doen met gevulde pasta?

  1. Ik heb hem wel eens persoonlijk ontmoet, hij woont niet zo heel ver van me vandaan, Giovanni Rana ;-)! Bedankt voor de verwijzing, cara!
    En ik ga jouw site eens opnemen bij de bloglinks. Schande dat je daar nog niet tussen staat 🙂

Leave a Reply

