Rollende keukens, alles in een blad van sla en drie recepten voor slawraps

Alle Amsterdammers ook naar de Rollende Keukens geweest? Volgens mij wel, want man man, wat was het druk! Lang in de rij voor je eten, om over de wc’s maar te zwijgen. Toch heb ik erg lekker gegeten, beide pasta’s van de spaghetteria waren indrukwekkend; evenals de muntpesto en basilicumhumus van Box Ouwe – kazerne 9, snel zelf proberen. Ook de chili con carne met veel crème fraîche (ik zag een grote emmer van het merk Isigny staan) en gebakken uien was een fijn hapje. Image     Image   Image       Image

Zo, nu weer terug naar mijn containerkeukentje. Ik heb iets nieuws ontdekt. Nou ja, ik kende het principe al uit de Koriaanse keuken, maar ik had het nog niet ‘vertaald’ naar de allerdaagse eetbezigheid. Ik eet de laatste tijd van alles in bladeren sla. Sla, ja. In plaats van een boterham neem ik bijvoorbeeld een groot blad romanasla en vul dat met een groente, vlees, kaas of ander lekkers. Goed voor als je minder brood wil eten, maar ook gewoon lekker. Ik heb er een aantal keer mee geluncht, maar ook eens een krop ijsbergsla als wraps ingezet bij het avondeten: groot succes.
Hier een verzameling van ideeën voor lunchtips, maar experimenteer vooral ook zelf! Volgende blog komen de avondeetversies langs. Maar voel je vrij om ook deze wraps niet ‘s middags, maar ‘s avonds te eten.

Slawrap met humus en courgette (lunch voor 1 persoon)Image

  • 2 grote bladeren ijsbergsla
  • Een halve courgette
  • 4 el humus
  • 1 tl paprikapoeder
  • 1 el olijfolie, zout, peper
  • 1 tl gedroogde tijm (fac.)

Als je zelfgemaakte humus neemt, maak die dan nu. Je kan de knoflook weglaten, als je nog veel moet doen op je dag.  Of je er lekker niets van aantrekken. Snij de courgette in blokjes en bak in een eetlepel olijfolie in een klein koekenpannetje. Breng op smaak met zout, peper en als je wil wat gedroogde tijm.
Besmeer een blad sla met 2 eetlepels humus (of meer), leg de helft van de courgette erop en strooi er wat paprikapoeder op. Als je goede olijfolie hebt is daar een straaltje van nog erg lekker.

BLT zonder brood (lunch voor 1 persoon)

  • 1 little gem (van die lieve kleine kropjes sla)
  • 6 plakjes bacon
  • 1 grote tomaat
  • 2 el mayonaise

Bak de bacon. Snij de tomaat in halve plakjes. Pluk zes blaadjes van de krop en leg ze op een bord. Leg op elk blaadje wat mayo, een stukje tomaat en een plakje bacon.

Griekse slawrap (lunch voor 1 persoon)

Image

  • 3 grote kropslabladeren
  • 1 tomaat
  • Een halve komkommer
  • Een half stukje feta
  • Een handje olijven
  • Zout, peper, oregano, olijfolie
  • Paar blaadjes munt (fac.)

Snij de tomaat, komkommer en feta in blokjes. Meng met wat zout, peper, oregano, misschien wat munt en olijfolie en leg een derde van het mengsel in een blad sla. Rol op, eet en maak de rest.

 

Trouwens:

  • Heb je nog een stukje paprika? Lekker voor door de Griekse wrap. Misschien wil je daar trouwens ook nog wat azijn door, dat kan.
  • De variaties op dit thema zijn eindeloos. Zo at ik laatst een blad sla met kipsatésalade. Werkt vast ook goed met eier- of tonijnsalade. Of een gekookt eitje met mayonaise en tomaat.
  • Er staat boven wel steeds ‘een groot blad’, maar bladeren sla worden natuurlijk almaar kleiner, als je richting het hart van de krop komt. Neem dan de kleinere bladeren maar eet er meer van.
  • Je kan little gems, ijsberg-, romana- of kropsla gewoon voor elkaar inwisselen hoor (hou je niet aan mijn recepten). IJsberg is wat knapperiger maar heeft minder smaak, little gems hoef je niet te wassen, elk heeft zijn voordeel!

Volg me ook op twitter en facebook!

One thought on “Rollende keukens, alles in een blad van sla en drie recepten voor slawraps

Leave a Reply

