Slabladeren deel II en recept hotdog zonder brood en Aziatische slawrap met linzen

Hoe zondag lunchtips met bladeren sla op het programma stonden, is het vandaag de beurt aan maaltijdrecepten.
Ik ben dol op eten dat je zelf in elkaar moet knutselen, aan tafel. Mexicaanse wraps bijvoorbeeld, of hamburgers met allemaal sausjes en augurkjes en zo. Dit werkt ook heel goed met bladeren sla! Haal voorzichtig de bladeren van de krop, zet de rest van je ingrediënten op tafel en laat ieder lekker zijn eigen slawrap vullen. Hierbij twee ideeën.

Ik had al maanden een blik knakworsten in mijn kast staan, gekregen uit het kerstpakket van een vegetariër. Op de basisschool at ik standaard bij een vriendinnetje zo’n klef wit bolletje met een knakworst, ketchup en mayonaise. Stiekem best lekker, al dan wel op een foute manier. Ik verheugde me nu weer op een foute lunch, maar toch had ik het al die maanden niet gedaan. Tot vorige week, toen ik slaloze hotdogs maakte voor mezelf en twee vrienden. Om het plaatje compleet te maken maakte ik frieten uit de oven (het werden meer aardappelen, want ze waren iets te dik). Maar ook gebakken broccoli, voor de vitamientjes. En wat denk je? Hotdogs in sla zijn hartstikke lekker! Vooral als je er veel gebakken ui op doet.  Image

 

Hotdog zonder brood (avondeten voor 2 personen)Image

  • Krop sla
  • Een blik knakworstjes (of vegetarische worstjes uit de koeling)
  • 1 ui
  • 1 el boter of olie
  • Toppings: augurkjes, ketchup, mosterd, mayonaise, zuurkool…

Snij de ui in ringen en bak hem in wat boter of olie met een snufje zout. Warm de worstjes op.
Vorm de hotdog: neem een blad sla, leg daar een worstje in en versier met gebakken ui, augurkjes en saus.

 

In mijn slawrapfase was ik ook een avond bij mijn ouders. Ik stelde voor wat Aziatisch-achtige wraps te eten. Het werkte goed! Mijn vader marineerde wat stukjes biefstuk in hoisinsaus, maar ik doe hier een vleesloze versie.

Aziatische slawraps met linzen en hoisin (avondeten voor 2 personen)

Krop sla

  • 30 gram rijst
  • Een klein blik linzen
  • 1 el hoisinsaus
  • 1 teen knoflook
  • 1 paprika (welke kleur je wil)
  • 4 el pinda’s
  • Handje verse koriander

Image

Kook de rijst. Snij de paprika in lange reepjes en bak in wat olijfolie.
Snij de knoflook fijn en bak in wat olijfolie. Voeg de linzen (uitgelekt) toe, warm op en breng op smaak met hoisin.
Hak de pinda’s fijn in het bakje van je staafmixer, als je dat hebt. Laat ze anders heel.
Zet alles op tafel en laat ieder zijn eigen wrap maken: een blad sla, wat rijst, een beetje linzen en paprika, pinda en koriander.

Trouwens:

  • Toegegeven, knakworsten uit blik zijn best vies. Dus je kan misschien beter lekkere worstjes uit de koeling nemen, eventueel vegetarisch.
  • Tja, de foto van de hotdog ziet er niet al te smakelijk uit he. Daarbij komt dat ik een kleurloze ketchup heb (zonder chemische spulletjes), waardoor er geen leuk rood kleurelement meer is.
  • Op de foto van de Aziatische wrap zie je inderdaad ook bloemkool. Dat kan er ook nog door, bak gewoon lekker de groente waar je zin in hebt of die je nog in huis hebt.

Volg me ook op twitter en facebook!

Leave a Reply

