Indiaas in Amsterdam en recept curry met bloemkool en aardappel

Indiaas. Ik ben dol op eten uit Indiase restaurants. Butter chicken, lam saag, panir (kaas) met erwtjes en bloemkool, raïta (yoghurtsaus), naan, chapati, papadums, samosa, onion bhaji, dal (linzen): kom maar, ik eet het allemaal op! Probleem is dat het me nog nooit is gelukt thuis net zo te koken als in die Indiase restaurants. Ik heb verschillende kookboeken geprobeerd, en het uiteindelijke gerecht was altijd wel lekker, maar toch niet zoals ik het kende. Nou ben ik nog nooit in India geweest, en smaakt het daar misschien ook wel anders dan de Nederlandse of Engelse Indiase restaurants (zoals Chinees-Chinees iets heel anders schijnt te zijn dan Nederlands-Chinees). Het ís ook lastig om thuis Indiaas te koken: het is absoluut niet de makkelijkste keuken. Je hebt een lijst van ingrediënten nodig waar je U tegen zegt, en dan laat je vaak maar wat specerijen weg, omdat die hier niet te krijgen zijn. Vervolgens moet je zaadjes roosteren, currypasta’s maken en alles lang laten opstaan. Niet gek dat de potten currypasta zo populair zijn.
ImageToen ik in Parijs was ontmoette ik een Indiase jongen, Aajay, die me voor mijn blog liet zien hoe je biryani maakt. We zijn toen samen, met een grote groep internationale studenten, op een zondag naar een Indiase sikh-tempel, waar je gratis kan eten (zie de foto rechts). In een verre buitenwijk stond de tempel, waar we onze schoenen uitdeden, ons hoofd bedekten en in een grote zaal op de grond gingen zitten. Mannen liepen langs met grote kannen chi (gekruide thee met melk en suiker) en water, en potten met linzencurry, groentecurry, raïta, kheer (zoete rijst) en stapels chapati’s. Je kon net zoveel eten als je wilde, en alles was ontzettend lekker.
Nu ben ik alweer een tijd in Amsterdam en laatst had ik weer erge zin in Indiaas. Normaal maak ik dan een curry met wat currypasta, maar deze keer wilde ik mijn best doen. Aajays moeder houdt een Engelstalige blog bij vól recepten (het zijn er echt veel) en ik besloot er twee te proberen. Het werd een linzen-saag (met spinazie) en Aloo Gobi masala: een curry met bloemkool en aardappel. Vooral de laatste was erg lekker, al heb ik de receptuur én bereidingswijze aan Nederlandse ingrediënten en studentenkeukenmaat aangepast.

 

Curry met bloemkool en aardappel (4 personen)

  • 250 gram bloemkool, in roosjes
  • 3 aardappels, in stukjes
  • 1 ui, 1 teen knoflook, stukje gember, allemaal fijngehakt
  • Half blik tomaten of twee verse tomaten in kleine stukjes
  • Chilipoeder, korianderpoeder, garam masala, laurierblad
  • Eetlepel zonnebloem- of olijfolie

 

Zet water met zout op en kook de stukjes aardappel. Vis ze eruit als ze gaar zijn en doe in een kommetje. Kook in hetzelfde water de bloemkool net aan gaar (prik met een vork om te kijken, na ongeveer 10 minuten).
Neem een hapjespan, laat de olie heet worden en bak daar de ui in tot hij bruin is (niet zwart hè!). Voeg het laurierblad toe. Voeg de knoflook en gember toe, laat even meebakken en doe de tomaat erbij. Voeg de kruiden toe, roer tot de tomaten een beetje kapot en doe dan de bloemkool en aardappel in de pan. Schenk er een half glas water bij en wat zout. Laat pruttelen met een deksel tot het een geheel wordt (zo’n tien minuten).

Image

Image 

Trouwens:

  • Lekker met raïta en basmatirijst of naan. Je kan ook nog wat dal maken: ik maak vaak een ‘vrije versie’ door linzen op smaak te brengen met gember, knoflook en koriander- en komijnpoeder. 
  • Mooi voor het serveren: wat verse koriander.
Leave a Reply

