Vakantie! En recept citroentaart

Zo, het was weer even stil op mijn blog, maar dat heb je in de laatste weken voor de vakantie: laatste UvA-dingen afronden, dingen inpakken en mijn container leeg- en schoonmaken voor mijn onderhuurder. Maar nu is het dan… vakantie!
Ik ben twee maanden weg. Voor mijn Italiaanse avontuur (Rome, Sicilië en Florence) ben ik eerst een weekje lekker op stand relax in de stille Bourgogne.
Maar, naast lezen en slapen wordt er uiteraard ook gekookt. Eergister moest Nederland – Costa Rica gekeken worden (vooruit dan maar) en ik bakte een citroentaart voor de Nederlandse voetbal-kijk-gasten.
Een citroentaart is simpel, maar erg lekker. Het enige lastige voor de studentenkeuken is een goede rasp: je moet het geel van de citroen raspen, maar niet het witte laagje eronder, dat is bitter. Pas dus op als je de citroen raspt.

citroentaartCitroentaart

  • 200 gram bloem
  • 100 gram suiker
  • 100 gram harde boter
  • 1 ei
  • 2 citroenen
  • 3 eieren
  • 150 gram suiker
  • 80 gram crème fraîche

Doe de bloem, (100 gram) suiker, een snuf zout, de boter (in kleine blokjes) en het ei in een kom. Neem twee messen en snijd de boter in nog kleinere stukjes. Kneed daarna alles tot een goede bal.
Verwarm je oven voor op 200 graden.
Rasp de schil van de twee citroenen en doe in een kom. Pers 1 citroen uit en doe erbij. Voeg de rest van de ingrediënten erbij en meng met een vork of garde.
Neem een taartvorm (zo’n lage, als je hebt), vet in met boter en doe het deeg erin. Je kan aan de slag met een deegroller (of lege wijnfles) maar ik nam gewoon steeds een stukje deeg, drukte het plat en legde het in de vorm. Laat ook een randje aan de zijkant omhoog komen. Giet het citroenmengsel in de taart en zet in de oven, zo’n 25 minuten. Kijk af en toe of de bovenkant niet te donker wordt, anders moet je hem bedekken met zilverfolie.

Trouwens:

  • Citroenfan? Neem dan het sap van beide citroenen
  • Lui? Neem kant en klaar bladerdeeg. Is wel heel anders!
  • Ik blijf gewoon posten op mijn Italië-avontuur natuurlijk!
Leave a Reply

