Russisch koken met Boris en recept borsjtsj

Russisch eten. Eerlijk? Ik weet er weinig van. Boris wel. Hij studeert de taal, is er meerdere keren geweest én kan borsjtsj maken. Nou, dat laat ik me geen twee keer zeggen en ik vroeg of hij de beroemde bietensoep wilde maken voor mijn blog.
Boris waarschuwde me wel: het is niet een authentieke borsjtsj die hij maakt, meer een vernederlandste studentenversie. Geen vlees, en met de staafmixer erover, in plaats van heldere bouillon met stukjes biet. Er zit wel veel dille in; volgens Boris is er geen Russisch gerecht waar dat niet in zit.IMG_1125
Nog even over die Russische keuken: vooral zwaar, veel vlees, en weinig verfijnd. Ach, dat past wel bij dit herfstige weer. Deze soep ook, en hij is verrassend lekker! Ik had ooit in Polen een bietensoep gegeten die ik niet echt nog eens zou bestellen, maar deze studentenborsjtsj is tegelijkertijd fris en verwarmend, zoetig en vullend. Én hij heeft een prachtige kleur.
Belangrijk is dat je rauwe bieten (ongekookt) neemt. De Turkse winkel heeft het, en dan kan je daar meteen een flinke bos dille kopen.

Borsh po-boriskii (borsjtsj à la Boris) (4 personen)

  • 1 ui
  • 1,5 winterwortel
  • 1,5 aardappel (of twee kleintjes)
  • 3 rauwe bieten
  • 1,5 appel (of twee kleintjes)
  • Flinke bos dille
  • 1,5 bouillonblokje (paddenstoelen of kruiden)
  • 1 blik tomaten (400 ml)
  • Blikje witte bonen
  • Klein bakje crème fraîche

IMG_1128Schil de bieten, wortels, aardappels en appels. Snij ze in stukjes. Snij ook de ui in stukken en bak hem zachtjes in olie. Voeg na een paar minuten de wortel toe en na een paar minuten de aardappel. Laat bakken onder een deksel. Voeg de bieten toe en laat even meebakken. Kook water en schenk bij de groente tot alles onderstaat. Doe het bouillonblokje erbij. Laat zachtjes koken.
Na 10 minuten mogen de appel, tomaat en dille erbij. Laat weer zachtjes pruttelen tot alle groente zacht zijn. Pureer met een staafmixer en breng op smaak met zout en peper.
Giet het vocht van de bonen weg en voeg ze bij de soep. Laat even doorwarmen en serveer met een klodder crème fraîche

foto 2foto

Trouwens:

  • Leuk: hou een plukje dille over en leg dat op het laatst op het kloddertje crème fraîche.
  • Van Boris mag je ook yoghurt in plaats van crème fraîche nemen. Van zijn strenge docent Russisch (ze heet Alla, hoe vind je die) is dat echter uit den boze!
  • Ik heb wel eens gelezen dat arme Russische boerenmeisje hun lippen kleurden met bietensap. Worth a try?
  • Ik moet steeds als ik ‘borsjtsj’ schrijf nog hard nadenken, maar eigenlijk maakt het natuurlijk vrij weinig uit, aangezien het origineel in cyrillisch schrift is.
  • En ik maakte als dank mijn ‘trademark’: de Franse Charlotte aux framboises. foto 3

Volg me ook op twitter en facebook!

Leave a Reply

