Tips voor een goede basiskeuken: welke spullen heb je nodig?

Eiersnijders, staafmixers, keukenmachines, dunschillers, vleesthermometers, aardbeiontkroners… Je kunt het allemaal in huis hebben en alsnog niet lekker kunnen koken. Waar ligt de grens van handige en overbodige kookspullen? Ik ga je een beetje op weg helpen, voel je vooral als beginnende student aangesproken. En voor de duidelijkheid, je zou natuurlijk met bijna niets iets lekkers in elkaar kunnen flansen en het is ook niet ‘fout’ als je lekker veel spullen hebt. Ik ga nu uit van iemand die niet groot behuisd is, niet heel erg veel geld heeft maar wel lekker wil koken en iets afwisselender dan pasta met ‘rode saus’ op tafel wenst te zetten. Ik neem als uitgangspunt gewoon de recepten op mijn site! Dus, wát wil je in je keuken hebben om dat te kunnen maken?

  • Hittebron.
    Dat kan gas zijn, inductie of elektrische plaatjes. Gas is het fijnst (vind ik), want dan ‘voel’ (of eigenlijk: zie en hoor) je hoe hoog het vuur staat en hoe warm je pas dus is. Bij inductie moet je nieuwe pannen nemen (pannen die je op gas hebt gezet buigen een beetje krom, terwijl ze recht moeten zijn voor inductie, die door elektromagnetische straling de bodem van de pan verwarmt). Ik heb zelf elektrische plaatjes, die langzaam van temperatuur veranderen. Het duurt dus lang voor iets begint te bakken en daarna heb je grote kans dat het aanbakt. Maar hé, alles went! Gewoon in de buurt van die uien blijven.
  • Pannen.
    Dúh, zul je denken. Maar wat voor pannen zijn handig? Ik heb overigens niet zulke dure pannen. Ze staan op een onhandige stapel, ze worden door jan en alleman afgewassen en voor je het weet staat er iemand met een vork in te krassen. Nee, koop gewoon goedkope pannen (of beter: neem oude pannen van familieleden of huisgenoten over) en vervang ze als ze over een paar jaar total-loss mochten zijn.

    • Een klein steelpannetje, om een ei of een kleine portie groente of rijst te koken; havermout voor het ontbijt klaar te maken of wat melk op te warmen.
    • Een grotere (stalen) pan. Voor pasta, grotere porties rijst, aardappelen, groenten, etc.
    • Een klein koekenpannetje (diameter ongeveer 24 cm). Om een ei te bakken, wat nootjes te roosteren, of weinig groente/vlees/vis te bakken. Of kleine (banaan-)pannenkoekjes te maken!
    • Een gewone/grote koekenpan (diamater ongeveer 24-30 cm). Dit ligt voor de hand. Tomatensaus, scrambled eggs, groenten, meer vlees/vis, grote pannenkoeken, etc. etc.
    • Een braadpan. Voor soepen, stoofpotten en vollere (pasta)sauzen. Dat bakt minder snel aan dan in een gewone, stalen pan.
  • Messen en snijplank. Echt, snijden met een scherp mes is zo veel fijner! Je staat niet onhandig (en gevaarlijk!) te raggen en je voelt je meteen een superkok. Beter één scherp mes dan tien botte, zullen we daar een spreekwoord van maken? Ik heb zelf twee houten snijplanken, maar plastic (of glas) kan natuurlijk ook. Toch heb ik het idee dat hout beter is voor je messen dan plastic, omdat het minder hard is, maar op internet circuleren verschillende ideeën.
  • Houten spatels. Om mee te roeren, de randjes van dat gebakken ei/die pannenkoek mee los te krijgen en om mee op te scheppen. Waarom hout? Het is beter om niet met de harde voorwerpen over je panbodem te schrapen.

Goed, nu hebben we de basisproducten echt wel gehad. Rijtje benodigdheden op plaats twee:

  • Vergiet. In welk studentenhuis wordt geen pasta gegeten? Je kan gaan hannesen met een deksel op de pan en proberen het hete-water-niet-over-je-handen-te-gooien, of een vergiet nemen. Ook handig om gesneden groenten (als prei) te wassen. Of als hoofddeksel te gebruiken als je aanhanger bent van de religie pastafarisme.
  • Staafmixer. Ik miste hem het meest toen in Parijs was (nou ja, op kookvoorwerpgebied dan). Als je hem koopt gaan er werelden open. De grote wereld van soep bijvoorbeeld: restjes groenten, blikken kikkererwten en gedroogde linzen worden opeens verwarmende en romige opkikkers. Ook kan je zelf humus en pesto maken, wat een geluk! Neem een staafmixer met een klein bakje dat je eronder kan zetten. Niet alleen handig voor humus en pesto, maar ook om noten en groenten fijn te hakken of andere smeerseltjes te make. En, niet te vergeten, het onweerstaanbare sortbetijs!
  • Waterkoker of fluitketel. Natuurlijk handig voor thee (en koffie als je een cafetière hebt) maar ook om bouillon te maken, een ei te koken of bij couscous te laten wellen. Je kan water uiteraard ook in een steelpannetje koken (dat deed ik zes maanden in mijn basic keuken in Parijs) maar in zo’n echte koker gaat het wel sneller.
  • Oven. Tuurlijk kan je zonder, maar het (culinaire, en daardoor gewone) leven worden wel leuker door dit hittekastje. Lasagne, gebraden kip, flammkuchen, koekjes, aardappeltjes, taart, pizza, noem maar op!
    Bij de oven horen uiteraard weer spullen. Een grote ovenschaal voor lasagne/kip/gratins/groente, en misschien een kleintje voor als je alleen bent. Ovenhandschoenen zijn ook fijn (ook om pannen mee vast te houden). Als je een bakker bent is er weer meer nodig: een springvorm, een lage taartvorm, muffinvormpjes en een cakebak, om maar wat te noemen.

Bij gebrek aan goede foto’s alleen even een sfeerimpressie van mijn keuken. Omdat hij zo klein is wordt koken vaak een grote bende. Maar gezellig is het wel.

P1030315

En nu nog een lijstje kleine voorwerpen, die toch wel heel erg handig zijn.

  • Dunschiller. Of je bent heel behendig met een gewoon mesje, maar ik snij daar zelf gewoon de halve aardappel mee weg.
  • Blikopener. Ik heb al meerdere gevaarlijke situaties meegemaakt met de afwezigheid van de opener. Hakken met messen, of poeren met een kurkentrekker, bijvoorbeeld.
  • Kaasrasp. Zowel de fijne voor parmezaanse kaas (die je vervolgens kan gebruiken voor citroen- en sinaasappelrasp, maar als je een uitgebreide hebt met grotere gaatjes ook voor groenten) als de ouderwetse Nederlandse kaasschaaf, die ook weer handig is voor dunne plakken groenten (voor ravioli van biet of courgettecarpaccio, om zo maar wat te noemen).
  • Plastic bakjes om restjes in te bewaren. Ik gebruik ze ook veel om diepvriesfruit in te bewaren (ik heb geen vriezer en laat het in zo’n bakje ontdooien tot de volgende dag).
  • Plastic-folie, bakpapier en aluminumfolie. Ook handig: keukenpapier.

Nog lagere categorie. Wel handig, niet onmisbaar.

  • Zeef. Ik vind het onhandig om rijst met de deksel af te gieten, dus neem vaak de zeef. Ook fijn om bloem mee te zeven en groenten in te wassen of af te gieten. Wel zeer irritant af te wassen.
  • Garde. Ik heb een tijd zonder geleefd en mengsels (als banketbakkersroom voor in de charlotte) met een vork geklopt. Toch is een garde handiger.
  • Stamper. Wederom: best mogelijk met een vork, maar het werkt makkelijk om je (zoete) aardappelen, kikkererwten of andere stampbare producten met een stamper tot puree te maken.

Zo wordt de lijst langer en langer. Maar ik heb nu het nodige denk ik wel gezegd. Ik heb zelf meer in huis (eetstokjes, een egg-timer, een maatbeker, een thee-ei, een percolator voor koffie, een knoflookpers, een eierprikker) maar of dat echt noodzakelijk is? Ik denk het niet.
Spullen die handig zijn, maar die je net zo goed door iets anders kan vervangen:

  • Broodrooster. Je kan ook je boterham in een koekennetje leggen en even op het vuur/de elektra leggen. Draai na een tijdje om en je hebt je toast!
  • Tosti-ijzer. Zelfde idee als de broodrooster. Je kan ook een pantosti maken, scheelt weer een apparaat in je keuken.
  • Slacentrifuge. Niets zo vervelends als natte sla eten, maar je wil ook geen zand knarsen. Je kant de boel oplossen door voorgewassen sla te kopen, maar die is wel duurder. Ok, ik vind een slacentrifuge zelf heel handig (en het kost geen drol, kijk bijvoorbeeld eens bij de kringloop) maar je kan ook op z’n “campings” sla drogen: leg de gewassen sla in een (schone!) theedoek en slinger het pakketje rond. Bij voorkeur buiten of in de gang.

Kijk je nu in je keuken en denk je: dit heb ik allemaal niet? Maak je geen zorgen, ook met weinig spullen kan je lekker eten! Hier wat recepten om je op weg te helpen, waar je alleen een iets uit het eerste rijtje voor nodig hebt (dus: vuur, een pan, een mes en iets om op te snijden):

Trouwens:

  • Ik ben iets belangrijks vergeten. EEN KURKENTREKKER!!!
  • Eet je vaak met veel mensen? Dan is een extra grote stalen pan handig, voor grote hoeveelheden pasta bijvoorbeeld.
  • Geen weegschaal maar wil je wel wat bakken? Deze site is superhandig om gewoon een lepel te gebruiken!
  • Hoe verder je komt in het leven, hoe voller je keuken (hopelijk) wordt. En dan bedoel ik niet onbenullige dingen als een eiersnijder, maar fijne spullen als een keukenmachine, een grillpan, een wok (voor beide heb je een goede hittebron nodig, waar mijn elektrische plaatjes helaas niet voor meetellen), een mandoline (daar kan je hele dunne plakjes mee snijden), een tagine, een pastamachine, etc etc!
  • Ben ik iets belangrijks vergeten? Of kook jij zelf maar met één pit en één pan en wil je nooit meer wat anders? Laat het me weten!
2 thoughts on “Tips voor een goede basiskeuken: welke spullen heb je nodig?

  1. Ik vond de eerste paar weken toen ik verhuisd was zonder weegschaal wel erg vervelend. Het eetmaatje van de AH is ook wel echt erg handig.

Leave a Reply

