Recept lasagne met gehakt, knolselderij en mosterd.

Had ik al verteld wat voor fantastisch bijbaantje ik heb? Ik doe onderzoek naar eten: geschiedenis van eten, ingrediënten (vraag me bijvoorbeeld maar alles over bladgroenten), keukens van over de hele wereld, en nog veel meer. Dit alles voor het komende boek van mijn vader. Vandaag ben ik bezig met mythes. De pasta werd namelijk niet vanuit China naar Europa gehaald door Marco Polo, gelatine hoef je niet uit te knijpen en in Thailand eet je niet met stokjes. Om maar wat te noemen.
Ondertussen kook ik thuis in mijn studentencontainertje gewoon door, tussen al het gewerk en gestudeerd in. Trouwens, in juli moet ik mijn container uit, dus wie een tip heeft, of voor langere periode zijn/haar kamer wil onderhuren, ik hou me zeer aanbevolen.

Nu gaan we lasagne maken. Maar dan eens een nieuwe versie. Met knolselderij, mosterd en oude kaas. Ik deed er gehakt door, maar dat kan je ook vervangen door linzen.IMG_1306

Lasagne met knolselderij en mosterd (4 personen)

  • Half pak gedroogde lasagne (zo’n 10 vellen)
  • 1 knolselderij
  • 300 gram gehakt
  • 1 ui, 1 knoflook
  • 1 blikje tomatenpuree
  • Scheutje rode wijn
  • Scheutje melk (evt.)
  • Flinke eetlepel mosterd
  • 1 eetlepel boter; 1 eetlepel bloem
  • Drie handjes geraspte oude kaas

Schil de knolselderij en snij in stukken. Zet op in een pan met water en zout en kook tot het gaar is (zo’n 15 minuten).
Hak ondertussen de ui en knoflook fijn. Bak in wat olijfolie en bak daarna het gehakt mee. Voeg, als het vlees een kleurtje heeft, zout, peper, de tomatenpuree en wat rode wijn toe en laat zachtes pruttelen onder een deksel.
Zet de oven aan op 200 graden.
Giet de knolselderij af (hou wat kookwater apart!) en stamp tot puree met wat kookwater en eventueel een scheutje melk. Roer de mosterd en wat zwarte peper door de puree en proef. Hij mag lekker naar mosterd smaken. Zet de puree apart.
Zet een beetje water op in de waterkoker. Smelt de boter in een pannetje en voeg de bloem toe. Roer. Voeg nu twee handjes kaas toe en wat heet water. Roer tot het een saus is geworden (misschien moet er nog wat water of bloem bij).
Vorm nu de lasagne: vet een schaal in met wat olie en maak laagjes van de lasagnevellen, het gehaktmengsel en de knolselderijpuree. Als je ziet dat het geheel wat droog is kan je nog wat heet water in de randjes gieten. Eindig met de kaassaus en strooi de laatste kaas over het geheel.
Zet 30-40 minuten in de oven.

IMG_1308

Trouwens:

  • Het recept is eens niet voor twee personen, want dat is onhandig voor lasagne. Je kan het natuurlijk makkelijk in je eentje of met z’n tweeën eten, en dan de rest bewaren tot de dag erna of invriezen en nog later eten.
  • Gehakt vervangen voor linzen? Neem dan een uitgelekt blik linzen en voeg dat bij de ui en knoflook. De tomaat en rode wijn mag er dan meteen bij.
  • Andere lasagne? Ik heb recepten voor de klassieke, een vegetarische met groenten, een vegetarische met paddenstoelen en erwtjes en een basic versie met slechts tomaat en mozzarella.

Volg me ook op twitter en facebook!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

Leave a Reply

