RomaRoma en recept groentesoep voor een grote groep

Groetjes uit Rome! En nog gelukkig nieuwjaar trouwens, want ik heb al erg lang geen blog geschreven en dit is dus pas de eerste in het nieuwe jaar. Mijn 2015 begon zeer goed, met een leuk feestje op 31 december en toen een studiereis naar Rome. De eerste week zit erop en naast alle leuke mensen die ik heb leren kennen en de enorme hoeveelheid kennis die we opdoen maakt Rome en het eten weer een zeer goede indruk op me. Ik heb al eens geschreven over de lekkere en simpele pasta’s uit de stad, dus daar ga ik het niet over hebben. Nee, laat ik eens het recept geven voor de soep die we aten. IMG_1685We slapen op onze verdieping met tien mensen, dus koken gaat in enorme pannen, ik krijg steeds het weeshuisgevoel. Ondanks het gebrek aan een staafmixer besloten we soep te maken met Veel Groente (daar krijg je zin in na alle pasta en gefrituurde dingen van aperitvo in de stad) en het resultaat was goed gelukt. De zoete aardappels vallen wat uit elkaar, de courgette geeft wat lekker frissigs en de kruiden maken het wat exotisch. Echt comfortfood voor koude dagen!

Soep met veel groente voor veel mensen (ongeveer 8 porties)

  • 2 uien
  • 2 tenen knoflook
  • 2 winterpenen
  • 3 stengels bleekselderij
  • 2 zoete aardappels
  • 2 courgettes
  • Ongeveer 1,5 liter bouillon (dat zijn drie blokjes)
  • Currypasta, of wat kruiden als chilipoeder, koriander, komijn, gember

Snij alle groente in grove stukjes. IMG_1687Bak de ui, knoflook, wortel en bleekselderij in olijfolie. Voeg na een tijdje de aardappel toe en laat zachtjes bakken onder een deksel. Bak de courgette even mee en voeg dan de currypasta of kruiden toe. Giet de bouillon erbij en laat koken tot de groenten zacht zijn (zo’n twintig minuten). Proef op zout en peper en serveer met nog een scheut olijfolie.

Trouwens:

  • Ook lekker (en wat vullender): doe er een blikje linzen, kikkererwten of grote witte bonen bij.
  • Ik schreef ook als eens over grote hoeveelheden koken op z’n Italiaans, dus lees dat vooral weer eens terug.
  • Ik ga mijn essay hier doen over de keuken van Rome versus de toeristische Italiaanse keuken die je hier veel tegenkomt. Leuk he! Vandaag was ik op de Campo de’ Fiori en zag ik onder andere vele vormen pasta.
    IMG_1738IMG_1742

Volg me ook op twitter en facebook!

2 thoughts on “RomaRoma en recept groentesoep voor een grote groep

Leave a Reply

