Recept pasta met courgette, ricotta en citroenschil

Ik ben een toetje aan het ontwikkelen. Erg lekker, maar de definitieve versie staat nog niet op de foto dus het recept plaats ik vast de volgende blog. Het is in elk geval iets met ricotta…. Want ja, dat kan ook in toetjes. Ik at de laatste avond in Rome een heerlijk taartje met knapperige koek en een vulling van ricotta met stukjes peer en pure chocola. En op Sicilië stoppen ze de verse kaas maar al te graag in zoete dingen, zoals cannoli. IMG_0333Overigens is ricotta strict genomen geen kaas, maar een bijproduct: de wei die overblijft na kaas maken wordt opnieuw gekookt (RIcotta) en zo ontstaat de rullige witte “kaas”, die dus zowel in zoete als hartige gerechten gebruikt kan worden, omdat hij vrij neutraal smaakt.
Toen ik gister bezig was het toetje te maken, bedacht ik dat een van mijn favoriete pasta’s nog niet op mijn blog staat! Mét ricotta. En courgette, parmezaanse kaas en citroenrasp. Hij is lekker fris door de citroen en daarom misschien eerder voor de zomer, maar ach, hij smaakt nu ook erg goed. Eerst het recept voor de pasta dus, dan kan ik morgen mijn toetje én de foto maken, en komen die de volgende keer online.
Ik maakte deze pasta vorige week in Rome voor tien mede-studenten, dus voor grote hoeveelheden is hij ook geschikt. Nu zijn de verhoudingen voor twee personen, maar pas ze dus vooral aan.

Pasta met courgette, ricotta en citroen (2 personen)

  • 200 gram korte pasta (het liefst schelpen: conchiglioni, maar penne kan ook)
  • 2 kleine courgettes (of 1 grote)
  • 1 teen knoflook, geplet (vel eraf en erop slaan)
  • Een half bakje ricotta
  • De rasp van een halve citroen
  • Handje parmezaanse kaas (of pecorino)
  • Eventueel wat blaadjes munt of basilicum

Zet een pan water met zout op.
Snijd de courgettes in niet te kleine stukken, zo groot als de pasta ongeveer. Bak in olijfolie en wat zout. Voeg na een paar minuten de knoflook toe. Laat zachtjes bakken onder een deksel.
Kook de pasta als het water kookt.
Haal ondertussen de courgette van het vuur en doe de ricotta, citroenschil en wat peper in de pan. Nu mag ook het kruidje erbij, als je dat gebruikt.
Hou wat kookwater apart, giet de pasta af en voeg bij de courgettes. Te droog? Doe er dan wat kookwater bij.
Serveer met wat parmezaanse kaas.

Trouwens:

  • Lekker met een salade met wat gebakken paprika en aubergine.
  • Ricotta werkt ook ontzettend goed in lasagne. Maak een tomatensaus met verschillende groente en maak in een ovenschaal lagen van pasta, de saus en ricotta, gemengd met wat peper en parmezaan.
  • Haha, dit is best grappig. Ik stel een blog over mijn toetje uit omdat ik er nog geen goede foto van heb, terwijl ik nu ook geen foto kan plaatsen. Ik maak deze pasta zo vaak dat nooit heb bedacht ik er een nodig zou hebben. Volgende keer doe ik dat wel en plaats ik hem hier. Ben jij eerder, stuur me je foto dan! Plaats ik de jouwe.

Volg me ook op twitter en facebook!

Leave a Reply

