Recept toetje met ricotta, peer en granaatappel

IMG_1852Ik schreef al dat hij eraan zat te komen, dit toetje met ricotta. Ik had er een idee over, geïnspireerd door een taartje met ricotta, peer en stukjes chocola en lieve potjes met tiramisu met pistache die we de laatste avond in Rome aten. Na wat dingen te hebben geprobeerd kwam er een zeer lekker hapje uit: lange vingers met wat rozewater en sterke drank, dan een laag ricotta met stukjes peer en bovenop granaatappelpitjes. De eerste keer had de supermarkt geen granaatappels en deed ik wat pijnpoompitjes bovenop, maar granaatappel is toch lekkerder, het geeft een frisse bite.

Dan dat sterks dat over de lange vingers gaat: neem iets dat geen heel overheersende smaak heeft. De eerste keer nam ik grappa, de tweede keer was ik in mijn studentenkamer en bedacht dat ik nog een klein flesje jenever had staan, ooit gekregen in een foodybox. Ik dacht dat jenever raar smaakte en slechts voor oude mannetjes was, maar deze Hooghoudt no 24 rook fantastisch, er zit namelijk vlierbloesem, jasmijn, kamille, lavendel en venkel in. Hij was dus erg lekker in het toetje, en ook met wat tonic.
Maar je kan het toetje met van alles maken, als het maar geen koffie-, chocolade- of andere overheersende smaak heeft.

IMG_2062
Toetje met ricotta, peer en granaatappel (2/3 personen)

  • Stuk of 3 lange vingersIMG_1907
  • 3 eetlepels sterks (grappa, jenever, rum)
  • 2 eetlepels rozenwater
  • 250 gram ricotta
  • 1 eigeel
  • 2 el poedersuiker
  • Snufje kaneel
  • 1 peer
  • Handje granaatappelpitjes

Slacht je granaatappel om een handje pitjes te krijgen (je kan hem open snijden en er met een lepel op kloppen, maar dan komen ze er toch nooit helemaal uit. Pielen dus). Zet apart.
Schil de peer en snijdt hem in hele kleine blokjes. Meng met de ricotta, het eigeel, de suiker en kaneel. Proef of het zoet genoeg is.
Giet de sterke drank en het rozenwater samen in een diep bord. Neem twee of drie kleine glaasjes of kopjes. Breek de lange vingers zodat ze op de bodem kunnen liggen en doop ze in het

diepe bord. Leg ze op de bodem van de glaasjes/kopjes.
Verdeel het ricottamengsel erover en leg de granaatappelpitjes bovenop.
Zet in de koelkast voor je het opdient.

IMG_2063
Trouwens:

  • Hartig koken met ricotta kan ook heel goed. Zoals de pasta van vorige week met courgette en citroenschil.
  • Of in deze ‘blote ravioli‘, balletjes van spinazie, ricotta en broodkruim met tomatensaus.

Volg me ook op twitter en facebook!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

Leave a Reply

