Koken in het Bungehuis en Maagdenhuis en recept bananenbrood

IMG_2253Er gebeuren grootste dingen in het centrum van Amsterdam. Studenten staan op tegen de bezuinigingen en het bestuur van de universiteit, maar ook tegen het rendementsdenken in de hele Nederlandse samenleving. Vorige week bezocht ik het Bungehuis om te kijken hoe daar elke avond voor zo’n honderd man werd gekookt (dit blijft een culinaire blog), maar op het moment dat ik de blog af had, begon de politie en ME het gebouw te ontruimen en vond ik het niet zo passend om de pagina te posten.
De volgende dag ging ik met zo’n tweeduizend andere studenten de straat op om te protesteren, wat eindigde in het binnengaan van het Maagdenhuis (het moment dat de deur werd ingetrapt was ik net met wat vrienden Indisch gaan eten omdat we dachten dat het protest wel over was en we erge honger hadden. Zeer typisch weer).

Intussen zitten ze er al weer zes dagen en ben ik vaak langsgegaan. Verschil met het Bungehuis? Deze ‘sit-in’ (geen bezetting dus) is open voor iedereen, wat een hele fijne sfeer geeft. Er zijn vergaderingen, lezingen, discussies, workshops en optredens. Ander verschil: hier is geen keuken. Dus eten komt vooral wat mensen komen brengen. Zo bracht de FNV honderd dozen pizza en docenten geschiedenis en antropologie voorraden brood en beleg.
Ik stond zelf zaterdag te bakken om gisterochtend bananenbrood, gewone brownies en vegan brownies uit te delen. Echt veel was het niet (ik heb een mini-oven), maar het werd enthousiast ontvangen.
Lees hieronder het verslag van mijn bezoek aan het bezette Bungehuis afgelopen week en daaronder het recept voor het bananenbrood.

bungehuis2Het Bungehuis is bezet. Het zal de meesten wel ter ore zijn gekomen en zo niet, ga dan even snel googlen en lees je in. Hoewel ik het eens ben met de bezetters (een universiteit moet gaan om onderzoek en onderwijs, niet om rentabiliteit en fancy gebouwen, om maar eens wat te noemen) ga ik niet verder in op hun standpunten, want dit is een blog over eten. Ik ben inmiddels drie keer een kijkje gaan nemen in het gebouw en verbaasde me erover dat er elke avond eten voor iedereen was, terwijl er toch flink wat mensen rondlopen. Gisteren was er een openbare brunch en ik glipte naar binnen om op zoek te gaan naar de bungehuiskoks.

Na wat gevraag werd me een jongen aangewezen die bijna alle avonden had gekookt. ‘Honderd, tweehonderd mensen. Op de drukke donderdag zelfs driehonderd!’, vertelt de enthousiaste student, die ook voor hij het bungehuis bezette al erg van koken hield. Het is een kunst om steeds voor zulke grote aantallen mensen te koken, helemaal als je bedenkt dat het keukentje van de kantine twee elektrische plaatjes en maar twee pannen heeft. ‘Maar wel een hele chille oven’, gaat de student verder. IMG_2217Elke middag wordt gekeken wat er in huis is (een groot deel van het eten komt van donaties) en daar wordt wat van in elkaar gedraaid, met een man of vier. Het is altijd veganistisch: kilo’s rijst met curry, pannen vol linzensoep en tweehonderd porties nasi.

Tijdens het vragen stellen krabbelde ik af en toe wat in mijn opschrijfboekje en toen ik dat teruglas stonden drie woorden onder elkaar die de boel mooi samenvatten: voldoening, chaos en genieten.

(Rechts: foto van het brunchbuffet)

Nu het Maagdenhuis. Hier stonden we nog te protesteren voor het gebouw: IMG_2239Hier was men binnen:IMG_2265

Maar door naar het eten. Bananenbrood, gewone brownies en veganistische brownies dus. De brownierecepten heb ik van internet geplukt (zie beneden), het bananenbrood is een eigen creatie. IMG_2274Het is niet zo zoet, wat ik zelf lekker vind. Je kan nog wat suiker, honing of iets anders zoets toevoegen als je het zoeter wilt.

Recept bananenbrood (6 flinke plakken)

  • 2 (liefst rijpe) bananen
  • 2 eieren
  • 100 gram boekweitmeel (dat is zo’n 6,5 eetlepel)
  • Theelepel bakpoeder
  • Snuf kaneel, snufje zout
  • 4 goede eetlepels frambozen en blauwe bessen (koop bijvoorbeeld uit de diepvries van AH)

Verwarm de oven op 200 graden.
Prak de bananen met een vork en meng met de eieren. Voeg het meel, bakpoeder, kaneel en zout toe en meng. Spatel de frambozen en bessen erdoor.
Vet een cakevorm (of andere ovenschaal) in of leg er een stukje bakpapier in. Doe het cakebeslag erin en bak ongeveer 50 minuten in de oven.
(Heb je een lagere ovenschaal, dan is hij misschien eerder gaar. Haal uit de oven en prik met een mes om te kijken of hij gaar is: of er nog beslag aan je mes kleeft).

B_AkPlNUwAAmyUK

Trouwens:

  • Ik bakte dus ook twee soorten brownies. De gewone naar recept van Karin Luiten, de veganistische aan de hand van deze blog.
  • Je kan met dit recept weer aanpassen wat je wilt. Ander fruit erin, noten of kokosrasp, gewoon meel in plaats van boekweit, etc.

Volg me ook op twitter en facebook!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

2 thoughts on “Koken in het Bungehuis en Maagdenhuis en recept bananenbrood

Leave a Reply

