Provençaals eten deel II: recept petits farçis (gevulde groenten)

i2gGLba4tXheXmjr4F8FWC-AdDTsdlpeVWp0hgEfb7o,HKWZFXBwfxeg2l-DZ8v89hXIjBW9FBQW3vUtm2SbyMwWeet je nog dat ik een Provençaals project heb? In het kader van mijn scriptie Frans (die ik schrijf over de Provençaalse keuken 1900-1939) ga ik lekker veel Provençaals koken en erover bloggen, ik kom toch veel recepten tegen. Nou heb ik nog niet echt veel gedaan voor die scriptie, maar wél petits farçis gemaakt, gevulde kleine groenten uit Nice. Kijk voor de discussie of Nice culinair gezien wel bij de Provence hoort trouwens even op mijn vorige blog.
Op de foto is het trouwens het bovenste bordje, waar de petits farçis op liggen.


In elk geval zijn de petits farçis errug lekker, of ze nou strict gezien Provençaals zijn of niet. Het leukst is om echt kleine groenten te nemen, maar aangezien mini-courgettes moeilijk te verkrijgen zijn, kan je ze ook in stukken snijden. Ik geloof dat er officieel geen aubergines bij gaan, maar ik deed er toch een bij. Kijk maar even of je mijn recept volgt  (maar doe wel de ui, die is echt lekker!) of andere groente neemt (paprika werkt vast ook goed).

Recept petits farçis (kleine gevulde groenten uit Nice) – voor 2-3 personen

  • 1 aubergine
  • 1 courgette (of beter: 2 kleine courgettes)
  • 2 witte uien
  • 2 middelgrote tomaten
  • Half kopje rijst
  • 1 teen knoflook
  • 300 gram rundergehakt
  • Flinke hand platte peterselie
  • 1 beschuitje (of een handje paneermeel of een stukje oud brood)
  • 1 ei
  • Provençaalse kruiden en/of tijm
  • Stukje koude boter
  • Zout, peper, olijfolie

IMG_2717Kook de rijst en laat afkoelen.
Zet een flinke pan water met zout op. Snij de aubergine in de lengte in tweeën (als ie erg groot is in drieën); de courgette ook (tenzij je kleintjes hebt. Laat ze in dat geval heel). Pel de uien en snijd de kontjes af.
Doe die groenten in de pan met water en kijk op de klok. De ui en courgette kunnen er na 10 minuten uit; de aubergine heeft waarschijnlijk 5 minuten langer nodig. Prik met een vork: ze moeten zacht zijn maar niet helemaal pruttig. Laat de groenten uitlekken op een bord. Het water kan je weggooien.
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Snij ondertussen de knoflook fijn en bak in water olijfolie in een koekenpan. Bak het gehakt mee en voeg zout, peper en kruiden toe. Zet het vuur uit als het vlees gaar is.
Als de groenten aan te raken zijn, lepel dan de inhoud uit met een lepel, zodat alleen het randje overblijf. Snij fijn en toe in een kom. Voeg daar de rijst, het gehakt en het ei bij. Snij de peterselie fijn en voeg toe. Meng en doe er eventueel nog een snuf zout bij (proef!)
Snij de tomaten door de helft en lepel de binnenkant voorzichtig uit. Je kan er ook voor kiezen ze heel te laten en alleen het dakje eraf te halen en dat er weer later op te zetten (zie mijn onderste foto).
Neem een flinke ovenschaal, vet in met olie en leg daar alle groenten in, met de opening naar boven. Vul met het gehaktmengsel.
Verkruimel het beschuitje (of het oude brood, maar daar heb je denk ik wel een hakmolentje/keukenmachine voor nodig) en strooi dat op de bovenkant van de groenten. Snij vlokjes van de boter en leg op elk stukje groenten een vlokje.
Zet drie kwartier tot een uur in de oven.
IMG_2721

Trouwens:

  • Lekker met groente sla en zwarte olijven.
  • Zoals je op de foto ziet is het met de courgettes nog wel moeilijk ze ‘met de opening naar boven’ neer te leggen. Later bedacht ik dat je ze ook best in de lengte kon uithollen.
  • Zoals altijd: VARIEER. Laat het vlees weg/vervang de rijst door meer paneermeel/voeg noten toe/neem andere groenten/doe er wat kaas bij. Niet alles zal worden goedgerekend door de ware Niçois, maar hé, wat maakt jou dat uit?
  • Je gebruikt alleen de buitenkant van de tomaat voor dit recept, maar gooi de binnenkant niet weg! Je kan er brood mee insmeren, of door salade/saus doen. Je kan hem ook door deze vulling doen, maar zorg ervoor dat de boel niet te nat wordt.

Volg me ook op twitter en facebook!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

Leave a Reply

