Spaanse avonturen en recept pisto (groentestoofpotje)

Twee weken geleden was ik in SPANJE. Het was fantastisch leuk en ik heb heerlijk gegeten. Toen ik thuiskwam hoorde ik dat ik kon verhuizen, toen ging ik dat voorbereiden en echt verhuizen en straks komen de tentamens, vandaar dat het Spanjeverhaal er wat bij inschiet. Toch wil ik er graag over bloggen, want de meeste dingen die ik daar at zijn perfecte studentenmaaltijden voor hier.

Eerst eens vertellen waar ik was, want Spanje is aardig groot. De zes dagen dat ik er was reisde ik steeds heen en weer tussen het kleine lieve stadje Alcalá de Henares (waar een vriendin op uitwisseling is) en Madrid, dat maar een half uur met de trein is.Alcalá is trouwens de geboortestad van Cervantes. Je weet wel, die man die Don Quichotte schreef. De hele stad staat ervan in het teken, zo is er het heuse Cervanteshuis, waar je ook met Don Quichotte en zijn helper Sancho op de foto kan. Wat een feest!IMG_2910Ben je wel eens in Madrid geweest? Zo niet, GA! Zo ja, dan wil je vast weer terug.
Ik vond het een heerlijke stad. IMG_2865Hij is groot, maar het leven is er best relaxed en naast de grote straten heb je ook veel kleine straatjes. Er zijn meerdere buurten waar het vol zit met barretjes, restaurants en cafés en waar iedereen ‘s avonds ook lekker buiten staat te kletsen.
Tip: ga niet in één tapasbar zitten maar struin een beetje rond en eet een hapje hier, dan weer daar. Een echt zomerdrankje is de tinto de verano. Als je hoort dat het gewoon rode wijn met seven-up (of andere citroenfrisdrank) is, zul je daar misschien niet warm van worden, maar het is stiekem best lekker.

De lekkerste dingen die ik heb gegeten?
Op de eerste dag waren we extreem opgestaan in een druilerig Nederland en zaten we bij de lunch al in een zonnig Alcalá met wijn én de lekkerste gegrilde groenten ooit. IMG_2746Je zag ze overal: angulas, Europese kleine aaltjes. Althans, je zag vooral de ‘nepversie’ (van surimi) overal: gulas. Op een van de latere dagen probeerde ik het en tot mijn verbazing smaken de visjes vrij neutraal. Ze zijn aangemaakt met olie en knoflook en daarom erg lekker. Al deed het me vooral denken aan spaghetti aglio olio e peperoncino.
IMG_2889IMG_2909

Ik hou erg van tortilla, maar het was steeds maar de vraag of hij lekker zou zijn. Een keer was hij veel te droog, een andere keer moddervet (en dan niet op de lekkere manier). Maar een andere keer was het raak. In een café tegenover het Prado (museum met heeeel veel kunst) waar geen toerist te vinden was en men een koffie aan de bar stond te drinken at ik de lekkerste tortilla ooit: heel romig. Ik ga hem nog proberen.

Ergens vlakbij het centrale plein zou het tentje met de lekkerste calamares a la romana (je weet wel, die inktvisringen) zijn. Daar moesten we natuurlijk heen. Gek genoeg kreeg je ze in een droog broodje (misschien omdat je het op straat moet kunnen eten?), wat voor mij niet veel toevoegde. Maar de ringen zelf waren inderdaad erg lekker. Niet taai, wat vaak wel zo is, en erg lichtjes gepaneerd.

IMG_2774IMG_2771

Nu een recept voor pisto. Het is een stoofpotje met ui, paprika en tomaat en ei en we aten het de eerste dag met de lunch. In feite kom je dit soort gerechten rond de hele Middellandse zee tegen. In Zuid-Frankrijk hebben ze ratatouille, in Baskenland piperade, in Noord-Afrika en het Midden-Oosten de verschillende versies van chakchouka (of shakshuka of hoe je ook wil) en op Sicilië caponata. En eigenlijk lijkt de Hongaarse lescó er ook erg op.

Toch zijn ze allemaal iets anders. Ik vond de pisto wat zoeter dan de rest. Op een avond kregen we er trouwens stukjes tonijn door in plaats van ei en op weer een andere middag stukjes worst, dus dit is weer een heerlijk recept waar je lekker in kan gooien wat je wil. Ik doe hier een versie met ei, maar ook daarmee kan je van alles: het ene recept laat je de eieren loskloppen en meebakken, een ander geeft apart spiegeleieren bij de groenten en als je chique wil doen kan je ze ook pocheren.

Recept pisto (Spaans groentestoofpotje) 2 pers (als bijgerecht voor 4 personen)

  • 1 uipisto-con-huevo
  • 1 teen knoflook
  • 1 rode paprika
  • 1 groene paprika
  • 1 courgette
  • 2 rijpe tomaten of een blik gepelde tomaten
  • 2 eieren
  • Snuf suiker
  • Olijfolie, zout, peper

Snij alle groenten in kleine blokjes.
Neem een hapjespan en bak daar de ui zachtjes in. Voeg de paprika’s en knoflook toe en laat even smoren. Doe de courgette en tomaten erbij en laat onder een deksel pruttelen tot de groenten zacht zijn. Breng op smaak met zout en peper.
Breek een ei in een grote soeplepel of kommetje. Maak een opening in de groentesaus en laat daar het ei in zakken. Doe hetzelfde met het tweede ei. Zet de deksel op de pan en wacht tot het wit gestold is (ongeveer 7 minuten).

Trouwens:

  • Om de pisto net zo zoet te krijgen als in Spanje zul je meer dan een snuf suiker moeten toevoegen. Maar ik vind hem zo lekkerder.
  • Liever met tonijn? Laat een blikje tonijn uitlekken, maak de vis een beetje los en roer hem op het laatst door de pisto (als je ook eieren neemt moet je de vis erbij doen voor je eieren gaat pocheren).
  • Liever met vlees? Snij een chorizo in plakjes, bak in een klein koekenpannetje en voeg toe voor de eieren erbij gaan.
  • Nu geleerd: chorizo spreek je uit als tsjoirzo. Niet gorizo of koritso of zo.
  • Spanjaarden houden van ham. Kijk maar. De eerste foto is gewoon in de supermarkt gemaakt, naast de diepvriespizza’s. De tweede in een winkel VOL ham en worst.IMG_2749IMG_2789

Volg me ook op twitter en facebook!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

Leave a Reply

