Recept hamburgers à la Arianne

Weet je nog dat ik vorige zomer in Florence was? Ik deed daar een vak aan het Kunstgeschiedenisinstituut. Naast studeren leerde ik er vooral heel veel leuke mensen kennen, waar ik nog steeds veel mee omga. Arianne is er een van, al zie ik haar helaas weinig. Ze woont ook zo ver weg, helemaal in Groningen. Afgelopen weekend ging ik haar opzoeken. Ik zag Groningen voor het eerst, we gingen naar de nacht van wetenschap en kunst en we hebben vooral veel gegeten. Arianne maakte hamburgers, haar specialiteit. En inderdaad, het was erg lekker. Sappig vlees, lekkere mosterdsaus en pittige rucola. Ze was zo lief om me het recept te geven voor mijn blog dus nu kan jij ook indruk maken met deze hamburger!
Voor het recept kan je het beste een grilpan nemen, of de grilstand in je oven gebruiken. Heb je geen van beide, gebruik dan gewoon een koekenpan.

IMG_3151Recept hamburgers à la Arianne (voor 4 hamburgers)

Voor de hamburger:

  • 400 gram rundergehakt
  • 1 theelepel komijnpoeder
  • 1,5 theelepels kurkuma
  • 1,5 theelepel korianderpoeder
  • 1,5 eetlepel worcestersaus
  • 1 eetlepel ketchup
  • 1 eetlepel (zoete) ketjap
  • 1 flinke teen knoflook, geperst
  • peper en zout

Voor de broodjes:

  • IMG_31474 hamburgerbroodjes of grote bruine knapperige bollen
  • 1 tomaat
  • 2 augurken
  • 1/2 witte ui
  • 4 plakjes cheddarkaas
  • 4 eetlepels mayonaise
  • 2 theelepels mosterd
  • ketchup
  • rucola
  • olijfolie

Verwarm de grilloven op 250 graden (of verwarm de grillpan). Snijd de broodjes horizontaal doormidden en rooster ze kort – 2 a 3 minuten – aan beide kanten.
Meng alle ingrediënten voor de hamburgers door het gehakt en kneed het goed. Maak vier gelijke balletjes en maak deze compact door ze stevig in je handen te rollen. Druk dan elk bolletje gehakt een beetje plat. Let erop dat de randen mooi rond zijn en niet uit elkaar vallen.
Snijd de tomaat in plakjes, de ui in dunne ringen en de augurken schuin in reepjes. Meng de mayonaise met de mosterd.
IMG_3144Verwarm de grillpan. Doe een beetje olie in de pan en bak de uien tot ze zacht zijn. Haal uit de pan en houdt apart.
Smeer de hamburgers in met een dun laagje olijfolie. Bak ze aan een kant op hoog vuur ongeveer 3 minuten en draai ze dan om. Draai het vuur lager en leg op elke hamburger een plakje cheddarkaas. Bak de hamburgers met kaas ongeveer 3 minuten.
Maak ondertussen de broodjes klaar. Smeer de mayonaise-mosterd saus op de onderste helft en leg er een beetje sla op. Doe daar vervolgens een plak tomaat op. Besmeer dan de bovenste helft van het broodje met wat ketchup en verdeel de augurken erover.
Leg de hamburgers op de broodjes – met de kaas naar boven – en leg de uiringen op de kaas. Draai dan voorzichtig de bovenst helft van het broodje en leg deze op de hamburger. IMG_3149

Trouwens:

  • Wat er naast de hamburger op de foto ligt? Gebakken lente-ui met amandel-knoflooksaus naar een recept van Janneke Vreugenhil.
  • Ik wil je niet de leuke kat van Arianne onthouden. Hij heet Pluk.IMG_3138

Volg me ook op twitter en facebook!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

Leave a Reply

